לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

ספרי פלדנקרייז: שנות החמישים

מאת: אלי גיא


שני ספרי שנות החמישים: העוצמה האישית, גוף והתנהגות בוגרת

העוצמה האישית (The Potent Self)

מתי נכתב ספר זה? "לפני, בזמן ואחרי `גוף והתנהגות בוגרת`, שראה אור ב-1949" (מצוטט מהקדמת העורך למהדורת 1985 של הספר בכריכה רכה). כבר אז משה כתב בשביל "הקורא הכללי", אבל באותה עת הוא החליט לא לפרסם את הספר הזה עד שיזכה להכרתה של הקהילה המדעית.

ייחודיותו של הספר בין ספרי המחבר נרמזת בכותרתו: הדיון הרחב בטבעה של המיניות אצל האדם, המכשולים בדרכה והפוטנציאל שלה. בהקשר הזה יש לרעיונותיו הכלליים איכות מיוחד של דחיפות. כמו בכל כתביו של משה, הפרספקטיבה שלו רחבה באופן בלתי רגיל ובכל זאת, הסגנון תמציתי ביותר.

כולנו מכירים את "האמירה הנפלאה: `ואהבת לרעך כמוך... אבל יש מקום גם לאמירה הסימטרית". יש סכנה בצורות אהבת-הזולת שהן למעשה ביטוי כפייתי של חרדה ביחסים חברתיים. מה הם גבולות יכולתו של האדם? "יש הרבה מן המשותף לזעם ולאהבה חסרי אונים. בשניהם יש רצון מופרז לעשות... בשניהם `צריך ל...` קודם ל`רוצה ל...` ". מכאן המחבר עובר לדיון בספונטניות (שאותה הוא מעמיד לעומת הפעולה הכפייתית): "ביסוד כל החרדות... עומדת הכפייה הפנימית". היכן אפוא הגבול בין תגובה אוטומטית (תגובת רפלקס) והפעולה הנעשית מתוך ההבחירה החופשית (הנלמדת)? החברה מאלפת את הרצון הפרטי ומגבילה אותו. לפעמים היא מענישה בחומרה על סטיות מדרישותיה. "... אל לנו לראות בקרירות המינית אצל האישה ובאימפוטנטיות אצל הגבר מגרעות, אלא תוצאות של השגה מוצלחת של חינוך לקוי." אנו תלויים. אנו שואפים לבגרות. בגרות משמעותה הפחתת התלות. המשחק אינו פשוט. לעולם תוצאה בלתי מיטבית של תהליך ההתבגרות משאירה את עקבותיה ביציבה. "יציבה היא מושג מטעה, מכיוון שהוא מרמז על קיבעון", אבל לאמתו של דבר הוא מתאר את "השימוש בעצמי בשלמותו בהשגה ובתחזוקה של... תצורה ותנוחה". המחבר ממשיך בדיון בשאלת יחסי גוף-נפש. "מה שנחוץ הוא גישה חיובית להכוונה עצמית... בקרה, הפיזיולוגיה של העשייה". "תבנית פעולתו של הבוגר בעל היכולת היא פשוטה כל כך עד שלעולם הוא לא יוכל להבין את המורכבות שמסבכת את חייו של האדם המוגבל".

בנקודה זו המחבר מביא את הדיון ביציבה טובה ובדוגמאות ספציפיות של שיטתו (שבזכותה הוא קנה את פרסומו הרב). ואז משה חוזר להיבטים הרחבים יותר של "הפיזיולוגיה והסדר החברתי". בהקשר זה הוא מדגיש היבט של המיניות ש"רק לעתים רחוקות מכירים בו": ה"הסדרה של האיזון הסימפטתי והפרה-סימפטתי". תיאור נדיר והדרכה במה שנחוץ לתיאום בין הבטן, האגן והראש הוא אחד מהקטעים המעולים שבכל הספר.

משה מסיים ב"קצת פילוסופיה": "מטרתנו היא לגלות מה אתה באמת רוצה". ובסוף – כמה תיאורי מקרה.

סקירת ספריו של משה אינה עניין של מה בכך, ולכן אני ממליץ לעיין בספר עצמו. כמו בספריו האחרים של משה, גם כאן יש תמהיל של ידיד ושל מורה דרך, עשיר בתובנות שלא איבדו מאומה מהמקוריות שלהן במרוצת יותר מחמישים השנים שחלפו מאז נכתב הספר.

גוף והתנהגות בוגרת (Body and Mature Behaviour)

"אני טוען שנוקשות... כלומר הדבקות בעיקרון עד כדי לשלול לחלוטין את העיקרון ההפוך לו, מנוגדת לחוקי החיים". כך כתב פלדנקרייז בספרו זה משנת 1949, כשהיה כבן 45 וכבר הג`ודוקא האירופי הבכיר ביותר ודוקטור להנדסת חשמל. באותן שנים הוא השתקע לזמן מה בבריטניה, לאחר שהיגר מרוסיה (שבה נולד) לפלסטינה, ואחרי כן נסע לפריז, שבה שהה כמה שנים ללימודי הפיזיקה ולאימונים בג`ודו. ספר זה מגיש את התמצית של הפרספקטיבה הרחבה באופן בלתי רגיל על הפתיחה מחדש של הנתיב להתפתחות אישית.

כאן הוא מעמיד את עצמו בשורה עם גדולי מורי הדרך של זמנו בחיפוש אחר מרפא מחוליים, הן פיזיים הן נפשיים. המוטו שלו הוא הלמידה, שהיא, בעיניו, "מותר האדם". הלמידה במובנה העמוק, הדינמי, של יצירה ושימוש בלתי פוסקים באופציות חדשות להתנסות ולפעולה. לימוד תמידי מחייב שלא נשכך ש"...העקרונות שאנו לומדים הם בעצמם בני חלוף ואינם מוחלטים". בספר זה הוא מציג בפני הקורא המשכיל את יסודות גישתו. קריאת הספר מחייבת להתמודד עם סגנון מאתגר, החודר ישירות לתמצית הסוגיות שנראו למשה משה בעבודתו בשיטתו.

תיאור תמציתי של תנאי הקיום שלו, ובתוך זה: נירולוגיה, פרה-היסטוריה, התפתחות הילד, יחסי יחיד-חברה, ועוד. דיון נדיר בדיוקו על פעולת המבנים המיועדים לאפשר לאדם לפעול בשדה הכובד, ואחריו דיון בהשפעות הרגש (ובמיוחד החרדה והיחס למיניות) על היציבה ועל תבניות תנועה אישיות. כאן תוכלו לקרוא את אחת הפריסות המוקדמות של הרעיונות שהנחו אותו לאורך התפתחות השיטה והטכניקה הייחודיות שלו לטיפול והדרכה באמצעות מגע ישיר המיועד לתקשורת עם מערכת העצבים. המטרה היא לכוונן אותה מחדש לקראת התפתחות של סגנון פעולה אישי המתאפיין ביותר חופש ואלגנטיות. אם רעיונותיו של משה מעניינות אותך באמת, ויש בך הנכונות להתמודד עם הסגנון האישי, התמציתי, לפעמים טכני, של התקופה המוקדמת שבה הוא בחר לעסוק בתחומים הללו, יתברר לך שהספר הוא תוספת מלהיבה לספרייתך שתשמש אותך שנים רבות בעתיד.

המאמר פורסם גם כאן »

אלי גיא רענון מיומנויות היציבה והתנועה בעבודה מעודנת מתוך קשב ובדיאלוג, לאיזון גוף ונפש, שני פניו של העצמי

כל המאמרים של אלי גיא, שיטת פלנדקרייז:

ספרי פלדנקרייז: שנות השישים ואילך

ספרי פלדנקרייז: שנות השי

שלושה ספרים משנות השישים ואילך: שכלול היכולת, מקרה נורה, הנסתר שבגלוי.» מאת אלי גיא

סקירות ספרי פלדנקרייז: 1. ספרים מוקדמים

סקירות ספרי פלדנקרייז: 1

על כמה מהכתבים של משה משנות העשרים עד סוף שנות הארבעים: האוטוסוגסטיה ואמנויות הלחימה» מאת אלי גיא

שיתוף חברים
עם : אלי גיא