לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

הכל זורם בנהר הפתוח

ריו אביירטו עם אנה - אנה בלומנטל ריו אביירטו - דרך גוף
ריו אביירטו עם אנה - אנה בלומנטל ריו אביירטו - דרך גוף


מה הקשר בין פילוסוף יווני בן המאה השישית לפנה"ס לשיטת גוףנפש ארגנטינאית משנות ה- 60?


בזירה הניו אייג`ית המתאפיינת באקלקטיות, מקובל להשוות בין דתות וזרמים שונים. אך השוואת אלו בעיתיות לרוב, מאחר ואינן מתחשבות בהבדלי התקופה, התרבות וחשוב מכל הכוונה. על כן, אין ברצוני להשוות בין הפילוסוף היווני הרקליטוס לבין שיטת ריו אביירטו, אלא להאיר בפשטות, איכויות בשיטה כפי שניתן להבינן דרך תובנות מרכזיות במשנתו של הפילוסוף.

מי היה הרקליטוס ואיך זורמים בנהר הפתוח

הרקליטוס היה פילוסוף יווני שחיי בעיר אפסוס במחצית השנייה של המאה השישית לפני הספירה ונחשב כאחד ממפלסי דרכה של הפילוסופיה המערבית. רוב כתביו לא נשתמרו, אך אלו שכן - רווים בחוכמה צרופה אודות טבען של התופעות בעולם. בדומה לפילוסופים אחרים בני זמנו, הרקליטוס הוא פילוסוף בעל הראשית האחת, כלומר פילוסוף האוחז בדעה כי קיים חומר ארכי – ראשוני שהוא היסוד או הבסיס לכל אשר קיים, ולדידו החומר הזה היה אש . הרקליטוס מוכר בעיקר בשל אמרתו המפורסמת "פאנטה ריי" – "הכול זורם" המיושמת באופן נרחב בשיטת ריו אביירטו שמשמעות שמה בספרדית הוא "נהר פתוח".

הרחק מיוון העתיקה, בשנות ה- 60 של המאה ה-20, נוסדה שיטת ריו אביירטו על ידי הפסיכולוגית הקלינית מריה אדלה. אדלה חקרה דרכים פסיכו פיזיות (גופניות – נפשיות) שונות במטרה לעודד ולאפשר התפתחות הרמונית של האדם עם עצמו וסביבתו. אדלה הבינה כי על מנת להגיע למימוש הפוטנציאל הגלום בכל אחד מאיתנו, לא די לחקור את הנפש באמצעות כלים מילוליים, אלא יש לאפשר לגוף להיות שותף פעיל ואף המוביל בתהליך זה. על כן, בכדי לחוות את חיינו בצורה הרמונית יותר, שיטת ריו אביירטו היא שיטה המציעה למתרגלים מגוון עשיר של כלים בלתי אמצעיים: תנועה, נשימה, קול ומגע.

הרקליטוס אמר "פאנטה ראי – הכל זורם"
בריו אביירטו אימרה זו משקפת את אנרגיית החיים הזורמת כנהר פתוח בכל אחד מאיתנו. אנרגיית החיים נמצאת בזרימה מתמדת אולם בשל המטענים והקיבעונות שלנו, אנו בולמים את הזרימה ובונים סכרים וחומות, עד שנדמה לנו כי החיים אינם אלא הקיבעונות והמעצורים הללו. בריו אביירטו אנו מאפשרים לעצמנו להשיל חסמים ולהתחבר לאנרגיית החיים הזורמת בגופנו. כל מפגש הוא מעין הדמיה- מיקרו קוסמוס להוויה היומיומית. זהו מרחב בטוח בו מתאפשר למשתתף לזהות את הדפוס המנחה אותו, לגעת בו, לנוע איתו, להכירו ולבסוף גם להשתחרר ממה שמיותר להתפתחות ההרמונית שלו. כמשתתפת וכמנחה אני מרגישה כי עקרון הזרימה הוא אחד ממעלותיה של השיטה והוא בא לידי ביטוי באופנים רבים במהלך כל מפגש; בתנועות המונחות במעגל, באינטראקציה עם הסביבה ובחקירה העצמית.

מים מים מים
אם נתעמק מעט יותר במשמעות הזרימה, נוכל להבחין כי זרימה היא מילה השאובה מעולם המים המתארת את תנועות המעיינות, הנחלים, הנהרות, האגמים, הימים והאוקיינוסים- איתני טבע הנמצאים בשינוי מתמיד, חסרי מעצור ומגבלות. בריו אביירטו אנו מאירים את הרוח הזאת, מחזקים את אלמנט המים על ידי תנועה, ריקוד, קול ומגע. התנועות הן בעיקרן תנועות זורמות המתהוות ברצף וכך מתאפשר לגוף לנוח ולתודעה להיות מאוחדת עם התנועה. בדומה לתנועת המים השיעור דינאמי, בלתי צפוי וכאילו מתהווה מעצמו, אולם מאחורי התנועה הדינאמית הזאת קיימת חוקיות מסוימת ממש כמו החוקיות המחזורית בתנועה המים.

אבל הרקליטוס אמר כי הכול הופך לאש ומן האש הכול נוצר
ובריו אביירטו יסוד המים הוא ככל הנראה היסוד הדומיננטי. בדומה לאלמנט המים, השיטה היא ברובה אנרגיה נשית מלאת רגש, רכה, זורמת, עמוקה, סוחפת ועדינה. השיטה התהוותה על ידי אישה ולא בכדי מעגלי ריו אביירטו מושכים אליהם נשים רבות. יחד עם זאת, אנו מבקשים לבטא ולחזק את כל היסודות בגופנפש שלנו. כך למשל, אלמנט האדמה הינו בסיס הכרחי לכל מפגש ולכל חקירה עצמית. אנו עובדים על יציבות גופנית ומנטאלית ומאמינים כי ללא האחיזה בקרקע לא ניתן לגעת בעולמות הרוח. גם אלמנט האוויר המשקף את המחשבה ואת עולמות הרוח בא לידי ביטוי במפגשים בטכניקות מגוונות של נשימה, בפילוסופיה הדוגלת בתנועה נטולת מאמץ ואידיאולוגיה של קלילות ופשטות.

אלמנט האש עליו דיבר הרקליטוס בולט בנכחותו ומאופיין בדומה לאלמנט המים בתנועה, אך בתנועה מאיכות שונה- איכות גברית. זו לא התנועה הרכה והעדינה ואף לא השוצפת והמציפה של המים, אלא תנועה מתפרצת, שובבה, משחקת ולעיתים אף מכלה. יסוד האש הוא היצירתיות, השמחה, הדרמה, הצחוק והילדותיות של ריו אביירטו. הוא השיא האנרגטי בו הגוף נע בקצב מהיר ואינטנסיבי יותר וכך משחרר אנרגיה רבה יותר. על ידי תנועה מהירה והאצת הקצב האופייני ליסוד האש אנו מזיעים את המים בגופינו, פותחים את הנקבוביות ומאפשרים כניסת אויר לגופינו ושטיפה לנפשנו.
לבסוף האלמנט החמישי, אלמנט האתר או החלל, הוא המרחב שנוצר בזמן הווה על ידי התנועה הפנימית והחיצונית של חברי המעגל והוא שוכן כאנרגיה מרכזת של כל המשתתפים.

באחד הפרגמנטים כתב הרקליטוס כי העולם מורכב מניגודים המתאחדים בכוחו של הלוגוס.
הרקליטס התכוון שלא ניתן להבין או לדעת דבר בעולם מבלי להבין את היפוכו. מהו לילה אם אינך יודע מה הוא יום? מה הוא הים אם לא דרכת אף פעם על יבשה? בפרשנות דבריו, הניגודים מרכיבים את עולמנו ולהם גורם מאחד ומסתורי- הלוגוס.
בפילוסופיה של ריו אביירטו הניגודים באים לידי ביטוי בהנחה כי העצמי הוא רב גוני ומקיים בתוכו ניגודים רבים. העצמיות האותנטית רבת פנים, מנוגדת ומשלימה בו זמנית, כך שכל אותן דמויות וכל אותם קולות המרכיבים את הגוף והנפש שלנו, מתאחדים לעצמיות הומוגנית ומורכבת- גופנפש.

הרקלטיוס אמר כי הלוגוס הוא אחד ויחיד וניתן לידיעה על ידי מחשבה וחקירה עצמית
ובריו אביירטו החקירה העצמית מתרחשת דרך הגוף בתנועה ובהרפיה, ביחד ולחוד. במפגשים אנו עובדים על ניגודים פיזיים ומנטאליים- שמאל ימין, רוחב אורך, ביחד ולחוד, מובל מוביל נתמך תומך. ויתרה מכך מטרת החיקוי הינו לאפשר למשתתף לחוות תנועתיות מגוונת ולעיתים אף מנוגדת לתנועתו הטבעית. המשתתפים יודעים כי לעיתים מתוך ניגוד תנועתי בין בני זוג נוצרת אחדות והרמוניה תנועתית שכאילו מתהווה מעצמה .

הרקליטוס אמר כי אי אפשר לדרוך באותו נהר פעמיים
כי הנהר משתנה ואנחנו משתנים יחד איתו, כך שבבואנו לדרוך שוב באותו הנהר, לא אנחנו ולא הוא, נהיה זהים למה שהיינו בעבר. הרעיון חוזר ועולה בריו אביירטו כל הזמן. היא שיטה של כאן ועכשיו המתרחשת ברגע נתון ומתהווה ממנו. ה"נהר הפתוח" זורם כל הזמן והשינוי הוא מהותו. כל מפגש שונה ומיוחד ומהווה הזדמנות והזמנה לשינוי. וכך כפי שלא ניתן להיכנס לאותו נהר פעמיים, לא ניתן לחוות ולנוע באותו מעגל פעמיים.

כל רגע הוא הזדמנות לשינוי.
זאת לא אמר הרקליטוס. אלו מילותיי שלי, המזמינות אתכם לדרוך בנהר הפתוח ולהצטרף למעגלים הרבים של ריו אביירטו ברחבי הארץ.

המאמר פורסם גם כאן »

אנה בלומנטל אמא טרייה, מנחת קבוצות בשיטת "ריו אביירטו", בוגרת מרכז "ריו אביירטו", ישראל.
מפתחת ומעבירה סדנאות בנושאי אמנות, יצירה ותנועה לילדים ומבוגרים. סטודנטית לתואר שני בפילוסופיה ומלמדת קריאה וכתיבה פילוסופית.

כל המאמרים של אנה בלומנטל ריו אביירטו:

לזרום אל הנהר הפתוח: עיקרי השיטה

לזרום אל הנהר הפתוח: עיק

בריו אביירטו (הנהר הפתוח) אנחנו צוחקים ובוכים, רוקדים ומרפים, משתטים, שרים ורוקדים בלי בושה וזה כשלעצמו מאוד מאוד משחרר!» מאת אנה בלומנטל

ריו אביירטו הנהר הפתוח זורם באקדמיה

ריו אביירטו הנהר הפתוח ז

השנה החליטה אוניברסיטת בן גוריון בנגב, לצרף למערכת הקורסים הכללים שלה קורס בשיטת ריו אביירטו. צעד זה מצטרף לפתיחות הולכת וגדלה מצד מוסדות מוכרים להיחשף לשיטות ריפוי לא קונבנציונאליות. מה הסיבה להתעניינות של אוניברסיטת בן גוריון בריו אביירטו?» מאת אנה בלומנטל

כל הפעילויות של אנה בלומנטל ריו אביירטו:

סדנת ריו אביירטו לנשים לאחר לידה

תנועה לגוף ולנפש

ריו אביירטו(הנהר הפתוח) חוויה סוחפת בתנועה,נשימה, מוסיקה, קול ומגע.» עם אנה בלומנטל

כל השבוע-יום אחד 0/0/0
סדנת ריו אביירטו לנשים לאחר לידה

תנועה לגוף ולנפש

עם: אנה בלומנטל

מתי: כל השבוע-יום אחד 0/0/0

פרויקט פתיחה ותרומה- טארות וריו אביירטו

טארות וריו אביירטו

מפגש אישי המשלב פתיחה בקלפי אושו זן טארות והפנמת המסר בכלים של ריו אביירטו» עם אנה בלומנטל

0/0/0
פרויקט פתיחה ותרומה- טארות וריו אביירטו

טארות וריו אביירטו

עם: אנה בלומנטל

מתי: 0/0/0

שיתוף חברים
עם : אנה בלומנטל