לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

"חותם תנועה"- טיפול בתנועה ללא ריטלין

מייסד שיטת "חותם תנועה" אביב בן דור - "חותם תנועה" - דרך גוף
מייסד שיטת "חותם תנועה" אביב בן דור - "חותם תנועה" - דרך גוף


אודות השיטה
הטיפול בשיטת "חותם תנועה"© הינו טיפול רב ערוצי, שמשתמש באופציה של ערוצי טיפול מקבילים וכיווני עבודה משולבים:

כלים תנועתיים: כלים חושיים, אומנותיים, סביבתיים, דרמתיים, קבוצתיים, מוזיקלים תוך תהליכי יצירה.

מגע ככלי טיפולי: מגע שבו המטופל פסיבי, מגע עקיף, מגע תוך כדי תנועה, מגע משולב של כמה מטפלים ומגע תוך כדי פעילות קבוצתית.

כלים מילוליים לטיפול: (במשולב עם התנועה והמגע או כשאין אפשרות לתנועה ולמגע) מילולי סיפורי, דרמטי, מילולי, ויזואלי, העמקה של מצב המודעות והנחייה במצב מודעות עמוק.



הדבר הבא: "חותם תנועה טיפול והתפתחות, במקום תרופות וריטלין

אביב בן דור מייסד שיטת "חותם תנועה" מלמד כיצד להמשיך ולפתח את הילד או המבוגר גם כשזה "תקוע": בלקויות למידה, בהפרעות התנהגות ובמגבלות אישיות שונות.

למרבה ההפתעה כל זה קורה במשחקי תנועה, באימוני טאי-צ`י, או בתרגול אומנויות לחימה.
כשנכנסים למרחב הטיפולי שאביב מעצב לילדים זה נראה כמו מגרש משחקים מרתק, וכך הילדים מרגישים. אבל שלא נתבלבל, התנועה וההתנהגות מאובחנים על ידי אביב ברמת דיוק גבוהה.

מה זאת אומרת?
במוסדות חינוך רבים באיזור, התפשטה השמועה על הדיוק והעומק של האיבחון. לאחר הכרות תוך כדי "המשחק" של בערך כשעתיים, וללא קבלת רקע מכל סוג שהוא על הילדים, האיבחון קולע לגמרי, ומתאר את הילדים לפרטי פרטים.
בישיבת צוות אמרה מישהי "אני מפחדת לזוז... כי תדע עלי הכל."

מהי שיטת "חותם תנועה"?
שיטת חותם תנועה היא דרך התבוננות (בשפת התנועה האישית כחתימת כתב יד מדוייקת של כל האישיות), דרכה ניתן לראות בשקיפות כמו ברנטגן מה קורה במוח ובמערכת העצבים של הילד והמבוגר.
כאשר אנו בקשב והבנה מלאים עם המטופל הריפוי הוא תהליך של התקדמות הלאה מהמקום הנוכחי או התקוע.
האם הגישה של "חותם תנועה" מחייבת תנועה של המטופל?
לא. ניתן להגיע אל שפת התנועה גם על ידי הזזת האיברים של המטופל תוך כדי שהוא יושב או שוכב. גם בדרך זו ניתן לפתח את תבניות התנועה ותתקבל הבראה והחלמה.

ואם אי אפשר לגעת במטופל?
קיים רובד נוסף וחשוב שבו אנו בתנועה- תנועה של המחשבה וההרגשה. לכן, ההנחיה בדמיון תוך כדי שיחה, היא לעיתים הדרך המועילה להתפתח ולפתור קונפליקטים וטראומות.

איך מתבצע טיפול ברובד הדימיון עם ילדים?
אצל ילדים חווית המשחק היא לכשלעצמה מעבר מושלם לרובד הדימיון. לדוגמה: ילד שנוצרו אצלו הפרעות התנהגותיות ופחדים כרוניים כתוצאה של הטראומה מאז המלחמה בצפון, רצה לקבוע כל הזמן את מהלך הדברים, כמו חשש מפני הבאות. בתוך הטיפול, כשכל הזמן שאל מה יהיה ומה נעשה בפעם הבאה, ולמה לא עשינו את זה... איפשרתי לו להכין רשימה מדוייקת ויותר מאוחר גם לצייר ולתכנן מה יהיה במפגש הבא. וכך במשך שלושה מפגשים הוא הכניס אותנו לעולם הדמיון שלו, שהיה מורכב ממלכודות שהוא היה לכוד בהן. המשחק הדמיוני הזה שהוא שלט בו, איפשר לו להמחיז ולחוות את הטראומה תחת שליטה ובקרה, לעכל אותה ולהמציא לה פיתרון משל עצמו. כעבור מספר פגישות קצר נוצרה הטבה משמעותית.

איך מתבצע טיפול בתנועה?
כל מה שאתה רואה, לקוי בדפוסי התנועה, אתה מתקן?
לא. הדרך הטבעית שבה התינוק והילד מתפתח היא ללמוד מתוך ההתנסות עצמה. אנו לא מלמדים את התינוק לזחול, ולא מלמדים את הילד להניע את הלשון בכדי לדבר, זה קורה באופן טבעי. ולכן, אם היוזמה והגילוי אינם באים ממנו, המהלך הטבעי נפגע, וגם ההתפתחות לא תהיה שלמה. לכן אנו מחפשים ומוצאים אסטרטגיה בה הגילוי והלמידה יווצרו מעצמם וכך נוצרת הפריצה. שמירה על עיקרון זה מייחדת את השיטה וההצלחות שלה.

כיצד נוצרה השיטה ומה מייחד אותה?
במשך 29 שנים אביב אוסף ומשכלל ידע מטובי המאסטרים בעולם. בתוכם יעל אופיר, מאסטר בטיפול בתנועה, שאת עיקרי עבודתה הוא משלב בעבודתו. כל הידע והניסיון שאביב אסף מתומצת למסלול הכשרה ללימודי תעודה למטפלים של שנתיים וחצי אותו מלמד ומרכז אביב במכללה האיזורית בצפת.
בין הדברים שמייחדים את "חותם תנועה" יש את הדרך לאבחן ולנתח לעומק את הסיטואציה הטיפולית תוך ראיית התמונה הכוללת, היכולת לעבוד עם מצבים מורכבים וגם קשים, ההתיחסות הפרטנית היוצרת פיתרון אישי לכל מטופל, עוצמה של חוויה טיפולית היוצרת שינוי ומשמעות במקום הוראה והסבר חיצוני, חתירה ליצירת שינוי עמוק ויסודי ומהווה בסיס להתחלה חדשה, גיוון רב של הכלים הטיפוליים ודרכי הפעולה.
מה מייחד את מסלול ההכשרה למטפלים במכללה האיזורית צפת, וכיצד ניתן להגיע לכל כך הרבה בזמן כל כך קצר?
מסלול ההכשרה דומה מאוד לאופי השיטה: היחס במכללה אישי מאוד, כשכל צוות המורים תומך ומגבה את התלמידים לאורך כל מסלול ההכשרה, ומספר התלמידים מוגבל בכוונה תחילה. הלימודים הם חוויתיים, ודרך ההתנסות האישית הסטודנטים עוברים על עצמם תהליך אישי. דרך ההתפתחות של עצמם לומדים את השיטה.
זהו העיקרון הראשון שמאיץ את היכולת לקבל בזמן קצר כל כך הרבה, העיקרון השני הוא שהלימודים מעשיים לגמרי כבר מהיום הראשון. כבר במהלך השנה הראשונה סטודנטים מתחילים להתנסות בעבודה בשטח עם אביב. כאשר הם רואים אותו, והוא משמש להם דוגמה אישית.
הסטודנטים מקבלים תמיכה ממשית במהלך הלימודים להשתלב בעבודה טיפולית במסגרות בקהילה, ומקבלים ליווי מקצועי מכסימלי לעבודתם. הלימודים מתקיימים יום בשבוע, כך שניתן לשלב אותם עם עיסוקים נוספים.
התלמידים שסיימו השנה כבר משולבים בעבודה בבתי הספר.

המאמר פורסם גם כאן »

אביב בן דור מכללת "חותם תנועה"
בית ספר להכשרת מטפלים ומאבחנים.

למי שרואה את הטיפול כזכות ויעוד
לרוצים להיות מטפלים, מקומכם איתנו!

שיתוף חברים
עם : אביב בן דור