לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מה הקשר בין כאבי גב תחתון ולהיות אמא טריה

שריר ה Quadratus lumborum - אביגיל פורת - דרך גוף
שריר ה Quadratus lumborum - אביגיל פורת - דרך גוף


אחד משחקני המפתח בכאבי גב תחתון ושכמות אצל הרבה אימהות טריות הינו שריר אשר תפקודו היעיל הכרחי ליציבה זקופה. ללא תמיכה שלו יציבה לא הייתה מתאפשרת כלל!

קבלו את המאסטר של כאבי הגב שריר ה Quadratus lumborum

אחד משחקני המפתח בכאבי גב תחתון ושכמות אצל הרבה אימהות טריות, או כאלו שכבר יש להן שניים שלושה ילדים קטנים בבית, הינו שריר לא גדול בצורה משמעותית אך תפקודו היעיל הכרחי ליציבה זקופה. ללא תמיכה שלו יציבה לא הייתה מתאפשרת כלל!

שריר זה ממוקם בחלק הגב התחתון ונסתר מתחת לרקמות שריר אחרות. ה QL משחק תפקיד בולט ומרכזי במכניקת גוף נורמלית. בקצהו העליון הוא נאחז בצלע 12 (התחתונה ביותר), בקצהו התחתון בעצם ה lllum עצם האגן ולאורכו נתפס בזיזי חוליות עמוד השדרה המותניות. מה שמעניין בשריר זה שהוא מורכב משלוש קבוצות סיבים הפונות לכיוונים מנוגדים מה שמקנה לו אלסטיות רבה ויכולת תמרון גבוהה עבור הגב ונקודות ממשק רבות עם שרירים סמוכים. כאשר שריר ה QL מהודק (מכווץ וקצר) נחווה כאב ונוקשות במותן, עכוז, מורד הירך חלק באחורי, גב תחתון ואמצעי, כתפיים וצוואר כל פעם שנרים משא, תינוק או ילדון על הידיים. נקודות כאב אלו ברקמת השריר נקראות Trigger Points או בתרגום חופשי נקודות הדק, והן נגרמות עקב גירוי של מתח שריר לאורך זמן. במהלך עיסוי ניתן להרגיש את נקודות ההדק, לטפל ולמוסס אותן.

ככלל, יש לזכור כי כאב לא מטופל כהלכה בגב תחתון, יכול לגרור אחריו כאב באזור השכמות והצוואר. מדוע זה כך?

הגוף לא מושלם (ידעתם את זה נכון? :) והוא פועל תחת מגבלות פיזיולוגיות שונות. כאשר הגוף חווה עומס בצד מסוים, (לדוגמא אימא המרימה תינוק, במרבית המקרים, בצד אחד) הגוף עושה "פיצוי" (בתהליך הפיצוי שרירים סמוכים לשריר שחווה עומס רב בצורה קבועה ולפרק זמן ארוך, באים לעזרת השריר העייף ומתחילים אף הם להיחלש עם הזמן) על חשבונו שלו בטווח הארוך. שרירים רפים, בעוד שאחרים מתחילים להתהדק להתכווץ ולהפוך נוקשים, נעילת מפרקים ופחות ניידות. ההשפעה יכולה להיות עד כדי רמה מסוימת של אבדן יציבות. בהרבה מקרים זהו תחילתו של תהליך ניווני של רקמת שריר או מפרק (טווחי תנועה הולכים וקטנים).

איך משחררים שריר מתוח? קודם כל נשמו עמוק.

1. אמנו עצמכם להקשיב לגוף. כאב הוא איתות לתשומת לב. פחד מפני כאב גורם להתעלמות וחוסר רצון "להתעסק" אתו. כאב לא עובר לבד (בתהליכים ניוונים מסוימים, לדוגמא "כתף קפואה", כאב אכן נעלם אחרי מספר שבועות אך התהליך הניווני ממשיך) ובתהליך ה"פיצוי", שהוסבר לפני כן, שרירים באים לעזרת שריר חלש והדוק ונחלשים אף הם ? כך שאזור הכאב הולך וגדל!

2. הביאו איזון בין צד ימין לצד שמאל של הגוף.
הרימו את התינוק או הילדון עם ברכיים מכופפות, וגב ישר (טוסיק בחוץ). הניחו אותו פעם על מותן שמאל ופעם על ימין. השתמשו ביד החלשה שלכן. כך תחזקו שרירי יד חלשה ותתנו מנוחה לשרירי היד הפעילה יותר. כאשר אתן מניקות הניחו את התינוק במנחים שונים. כך שהתינוק או התנוחה לא תכביד כל פעם על אותה קבוצת שרירים.

3. בגוף, תנועה=חיים
במהלך השבוע צרו זמני איכות עם הגוף. חשבו עליו כמו על חבר או חברה טובים. הרשמו לשיעור יוגה, פילטיס, עיסוי, ריקוד, GAGA, או מקהלה (עבודה עם קול מטפלת בגוף). הליכה או ריצה עם שילוב מתיחות לשרירי ה QL והשכמות. הביאו תנועה לרקמות השריר, מתחו אותן בכיף, הביאו את האיברים לקצה טווחי התנועה, לסף הכאב, נשמו עמוק 2-3 נשימות ושחררו. השרירים אוהבים את זה! (עשו 2-3 סבבים כאלו)

אתם והגוף שלכם באתם לעולם זה יחד. האם שמתם לב כמה פעמים ביום אתם מעבירים מחשבה לא מפרגנת ומתלוננת על הגוף? אתם חושבים שהוא לא שומע אתכם? החליטו כי מעכשיו אתם יוצרים אתו ידידות ושותפות לחיים ארוכים ובריאים. החלטה זו הינה התחלה של תהליך ריפוי בו אתם מבינים כי האחריות לבריאות וחיזוק הגוף היא עליכם והיא יכולה להתממש רק דרך מודעות והקשבה אליו. מודעות ליציבה וישיבה נכונים, תזונה מיטיבה, פעילות ספורטיבית מיטיבה, ניהול רגשות המכבידים עליו.
הוא כבר יעשה את כל השאר.

המאמר פורסם גם כאן »

אביגיל פורת אביגיל פורת מטפלת בכירה בעיסוי רפואי, עיסוי הריון, שוודי ורקמות עמוק. בוגרת מכללת ברושים לרפואה משלימה של אוניברסיטת תל אביב. חברה באיגוד מקצועות העיסוי בישראל ומטפלת בקופות החולים. מנחת סדנאות עיסוי לזוגות וקבוצות.

כל המאמרים של אביגיל פורת:

תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית

כאבים עזים בשורש כף היד? יתכן שיש לכם תסמונת התעלה הקרפלית (Carpal Tunnel Syndrome)» מאת אביגיל פורת

תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית

» מאת אביגיל פורת

הכירו את רשת התקשורת המתקדמת של הגוף!

הכירו את רשת התקשורת המת

ממש מתחת לעור גופנו קיימת רקמת חיבור ייחודית מופלאה ומורכבת העוטפת וסובבת את כל גופנו מכף רגל ועד ראש, מבטן לגב, רוחבית ואנכית.» מאת אביגיל פורת

כל הפעילויות של אביגיל פורת:

מעסה רפואית מוסמכת, עיסוי ספורט, הריון

מעסה רפואית מוסמכת

אביגיל פורת מטפלת בכירה בעיסוי רפואי עם נסיון רב בטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ועיסוי הריון. מייסדת ומנהלת של הקליניקה הרב תחומית לרפואה משלימה בחצרות יפו ומנחת סדנאות ללימוד עיסוי.» עם אביגיל פורת

מעסה רפואית מוסמכת, עיסוי ספורט, הריון

מעסה רפואית מוסמכת

עם: אביגיל פורת

שיתוף חברים
עם : אביגיל פורת