לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

למה נשבר לי הקול?

למה נשבר לי הקול? - רותי חלבני - אמנית קול - דרך גוף
למה נשבר לי הקול? - רותי חלבני - אמנית קול - דרך גוף


לכל אדם יש מבנה פנימי של חללי תהודה שמבדיל את קולו מהאחר ונותן לו צבע קולי מיוחד משלו. כשהקול נשבר הוא מתנתק מאותו צבע ייחודי ומותיר את האדם באזור לא בטוח.

למה הקול נשבר לי?

אחת השאלות הגדולות ביותר של כל מי ששר. שאלה שמעניינת עד מטרידה מורים לפיתוח קול ומאלצת אותם לנסות לענות עליה בדרכים יצירתיות ובהסברים לעתים לא מדויקים עד משונים. ואם בארזים נפלה שלהבת אז אזובי הקיר, שהם רוב בני האדם, לא יודעים לתת לשאלה הזאת תשובה ובצדק.

אגלה לכם סוד, גם זמרים מנוסים ומורים לפיתוח קול לפרקים מתקשים להסביר את התופעה או להתאים לה תרגול שירכך או אפילו יעלים אותה. בעשורים האחרונים, ועם התפתחות המכשור הרפואי של רופאי אף אוזן גרון, האנטומיה של הקול כבר לא בגדר המופשט ואפשר להסביר כל תופעה קולית על ידי הידע העשיר שנחשף בפנינו. החיבור שנוצר בין היכולת לראות, לשמוע, לחוש את הקול ובין ההבנה של מה שמתרחש במנגנון הקולי, שיגר את אמנות פיתוח הקול למקום חדש ומרגש עבור זמרים והמאמנים שלהם. אני שמחה לחיות בעידן שיודע להסביר את רוב תפקודי הקול ולהשתמש בידע הזה בצורה ברורה ומובנת לכל אדם שאני מלמדת.

כשהקול נשבר, זה לא כואב. זה אולי אחד הדברים היחידים שיכולים להישבר בגוף שלנו מבלי שנרגיש כאב פיזי. מה שבאמת קורה בעת שבירת הקול הוא חוסר היכולת של מיתרי הקול להסגר ברגע מסוים ובצורה מסוימת. השבירה הזאת מביכה ומזכירה קצת את ה`יודל` המפורסם או את נער הבר מצווה שקולו מתחלף בדיוק ביום העלייה לתורה. ההיפרדות הזאת של מיתרי הקול יוצרת כעין שבר, יש שמרגישים כאילו הקול זרם בערוץ מסוים ופתאום נתקל במשהו ונלחץ לערוץ אחר דק וחלש יותר.

4 סיבות מדוע הקול נשבר כששרים:

• עובי המיתרים – כדי להפיק צלילים נמוכים עד מרכזיים בקול או בלשון מקצועית, כששרים בקול חזה (Chest Voice) מיתרי הקול מתעבים ומתקצרים ולעומתם צלילים גבוהים דורשים מהמיתרים התארכות והתדקקות. בד"כ שירים בנויים מבתים ומפזמונים. הבית שהוא תחילת כל שיר נמצא באזור נוח לקול כמעט באזור הדיבור – לדוגמא השיר Hello של אדל. הבית נמוך יחסית לפזמון. או בשיר Let it go מתוך Frozen הבית נמוך מאד בעוד שהפזמון לעומתו נמצא במקום הרבה יותר גבוה ודורש מהקול קפיצה חדה ומשמעותית. אם מנסים להפיק את הקול מבלי לאפשר למיתרי הקול לשנות את עוביים ואת מיקום הצליל בחללי התהודה, הקול נשבר!

• חללי תהודה – קול חזה נמצא רובו בחלל תהודה נמוך יותר מאשר קול ראש בד"כ בלוע ובפה עצמו. כשעוברים לצלילים גבוהים יותר ולא מכוונים את הקול לחלל תהודה גבוה יותר כמו צדי האף ( או המסכה The Mask ) הקול נשבר!

• עוצמה גדולה מידי – כששרים חזק מידי בצלילי חזה – מה שנקרא Mid – Low range, מיתרי הקול לא מסוגלים לשנות את עוביים ולהתגמש לקראת הצלילים הגבוהים יותר או בשפה מקצועית - קול ראש שדורשים מיתרים ארוכים ודקים – הקול נשבר!

• קול ראש אוורירי וחלש. כששרים צלילים גבוהים כשמיתרי הקול לא ממש נסגרים ואוויר בורח דרכם, הצליל לא מהדהד בחללי התהודה הקדמיים ובורח אחורה מה שמקשה על המעבר לצלילים הנמוכים – הקול נשבר!

זוכרים את חילופי הגיר במכוניות עם גיר ידני כשהקלאצ` לא היה נכנס עד הסוף ואז שמענו סוג של חריקה כזאת כשהעברנו הילוכים? ( טוב, אולי רק אצלי זה קרה). במכונית עם גיר אוטומטי המעבר בין ההילוכים נעשה בלי שנתערב בכלל. עד עכשיו עוד לא המציאו מערכת קולית אוטומטית מה שאומר שאנחנו צריכים ללמוד את אותה מערכת ולהתאים לה תרגול קולי מיוחד שמטפל בדיוק במעברים בקול כדי שלא תחרוק.

אחד הדברים שמסבירים את המבוכה שאותה חש מי שקולו נשבר באמצע שיר, הוא ההימצאות של האדם לרגע אחד חשיף Vulnerable – ולא מוגן. חללי התהודה שלנו (אזור הסינוסים, הפה, שורש האף, המצח, הלוע עליון, תחתון וגרוני) הם אלו שאליהם מגיעים גלי הקול לאחר שנוצרו במפגש בין מיתרי הקול שנמצאים במרכז הגרון והם אלו שנותנים לקול את הצבעים המיוחדים שלו. לכל אדם יש מבנה פנימי של חללי תהודה שמבדיל את קולו מהאחר ונותן לו צבע קולי מיוחד משלו. כשהקול נשבר הוא מתנתק מאותו צבע ייחודי ומותיר את האדם באזור לא בטוח. מה שיכול להביך, לתסכל וממש לא חייב לקרות.

תרגילי פיתוח קול צריכים להיות תפורים בדיוק לכל מי ששר בהתאם לאופי הקולי שלו, למשקל של הקול (כן לקול יש משקל), למבנה חללי התהודה, לסגירה או לאי סגירת המיתרים. ואם חפצתם בכל זאת לשבור את הקול למען האפקט האמנותי – נפלא אבל כל עוד אתם יודעים גם איך למנוע ממנו להישבר כשהוא רוצה.

כשאתם מחפשים מורה לפיתוח קול או אם כבר יש לכם – תשאלו אותו/ה את השאלה הזאת ואל תוותרו עד שתבינו איך הקול שלכם אמור לעשות את המעברים האלו מבלי להישבר ולהביך אתכם באמצע השיר.

המאמר קיים גם כאן

רותי חלבני רותי חלבני - זמרת, מורה ומאמנת. פיתוח קול ליחידים ולקבוצות, ייעוץ קולי לאנשים שהקול חשוב להם.

כל הרשימות של רותי חלבני - אמנית קול:

הדברים שלא מספרים לכם על פיתוח קול

הדברים שלא מספרים לכם על

פיתוח קול זה פיתוח הקול לא? ברור, אבל מה אם אגיד לכם שזאת דרך לאהוב את עצמנו קצת יותר ואת מי שאיתנו, תאמינו לי?» מאת רותי חלבני

בואי תשירי לנו סולו - הזמנה לקבוצת שירה

בואי תשירי לנו סולו - הז

אם שירה מצליחה לפרוט על מיתרי לבך,
 מעניקה לך כנפיים, חירות ושמחה,
 אם את שרה סתם כך, בשביל הנשמה,
 אז תני לי לומר לך משהו מעומק לבי, אני פשוט מעריצה שלך!» מאת רותי חלבני

טיפים למורים - 5 דברים שלא כדאי לעשות בסטודיו לפיתוח קול

טיפים למורים - 5 דברים ש

הסטודיו שלכם לא מלא במיוחד, השעורים לא עוברים לכם בכייף כל כך, תלמידים מאחרים או מבטלים שעורים - האם יכול להיות שזה משהו שאתם עושים בסטודיו ואתם לא מודעים לכך?» מאת רותי חלבני

האלתור של החיים שלכם

האלתור של החיים שלכם

אלתור מוזיקלי – כדרך חיים. מי אמר שאלתור הוא רק לג`אזיסטים מקצועיים?» מאת רותי חלבני

האלתור של החיים שלכם

האלתור של החיים שלכם

» מאת רותי חלבני

שבעה עקרונות לצאת מכלא החובבנות

שבעה עקרונות לצאת מכלא ה

שבעה עקרונות שיהפכו 90% כישרון והתמדה ו 10% מזל ל100% הצלחה.לימודי מוזיקה מתחילים כתחביב ויכולים להפוך למקצוע.» מאת רותי חלבני

ג`אז ואופרה באותו גלגול

ג`אז ואופרה באותו גלגול

מי אמר שצריך לשיר רק בסגנון מוזיקלי אחד ולהתמקצע רק בו? המאמר הזה מסביר שאפשר גם אחרת.» מאת רותי חלבני

ג`אז ואופרה באותו גלגול

ג`אז ואופרה באותו גלגול

» מאת רותי חלבני

מי זה בא אליי היום לשעור?

מי זה בא אליי היום לשעור

איך נוצר מרחב בטוח ופתוח לשירה? תהליכי למידת פיתוח קול.» מאת רותי חלבני

מי זה בא אליי היום לשעור?

מי זה בא אליי היום לשעור?

» מאת רותי חלבני

איך זה שלא שומעים אותי גם כשקולי חזק יותר מכולם?

איך זה שלא שומעים אותי ג

אנחנו לא שרים כדי לשרוד, אנחנו שורדים כדי להיות מסוגלים לשיר ולהינות מאמצעי החיזור הכי פשוטים וראשונים שהטבע העניק לנו.» מאת רותי חלבני

כולם רואים פיל אבל לא מדברים עליו

כולם רואים פיל אבל לא מד

פיתוח קול מבריח פילים מהחדר» מאת רותי חלבני

הקליינט הלא רציונלי

הקליינט הלא רציונלי

פתאום קמה אשה בבוקר סגרירי ורוצה לשיר, וזה לא ברור לה למה וזה לא כמו לרצות לרזות, לאכול בריא, להתעמל, לבלות יותר, לפגוש חברים או לקרוא ספר ולצפות בסרט. הרצון לשיר שייך לסיפור מיוחד ואחר.» מאת רותי חלבני

הקליינט הלא רציונלי

הקליינט הלא רציונלי

» מאת רותי חלבני

מה מניע אנשים לשיר?

מה מניע אנשים לשיר?

בראיון לרדיו ענה מרואיין, זמר אופרה מפורסם, לשאלה ‘מה מניע אותך לשיר? בזו הלשון: ‘אם לא הייתי זמר הייתי בוודאי הופך לאדם מסוכן’.» מאת רותי חלבני

מה מניע אנשים לשיר?

מה מניע אנשים לשיר?

» מאת רותי חלבני

כל הפעילויות של רותי חלבני - אמנית קול:

פיתוח קול אישי וקבוצתי

כתת אמן לחובבי שירה

הזדמנות ללמוד פיתוח קול ואת עצמך דרך מפגשי שירה או בשעורים פרטיים או בקבוצות שירה» עם רותי חלבני

כל השבוע-שני
פיתוח קול אישי וקבוצתי

כתת אמן לחובבי שירה

עם: רותי חלבני

מתי: כל השבוע-שני  | 

קבוצת שירה ימי שני בערב

קבוצת שירה לנשים ולגברים

מסוקרנת לדעת איך שירה בקבוצה יכולה להיות מקור השראה להתפתחות באפיקים אחרים בחייך? אין לך רקע מוזיקלי מקצועי ואת לא נוהגת לשיר מחוץ לאמבטיה אבל מוכנה להתנסות במשהו חדש ומפתיע? קבוצת בוקר וערב» עם רותי חלבני

ראשון
קבוצת שירה ימי שני בערב

קבוצת שירה לנשים ולגברים

עם: רותי חלבני

מתי: ראשון  | 19:30

לשיר בקבוצה בימי ראשון ושני בבוקר

לדעת לשיר, לדעת הקול

מפגש בין שעתיים בקבוצה קטנה ואינטימיתהמשלב בין שירה יחידנית לשירה קבוצתיתהתנאים האידאליים לכל מי שאוהבת לשיר ורוצה קצת לעשות משהו עם השירה שעוד לא עשתה» עם רותי חלבני

שני
לשיר בקבוצה בימי ראשון ושני בבוקר

לדעת לשיר, לדעת הקול

עם: רותי חלבני

מתי: שני  | 11:00

שתפו חברים