לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

יוגה- זה לא התעמלות!



למרות שאפשר כיום לתרגל יוגה אפילו במכון כושר, לא מדובר בעוד סוג של התעמלות. יוגה עוזרת לאדם להגיע לשינוי ולהתפתחות עצמית. יוגה היא דרך לשחרור הפוטנציאל החבוי של הגוף, הנפש והרוח.


למרות שאפשר כיום לתרגל יוגה אפילו במכון כושר, לא מדובר בעוד סוג של התעמלות. יוגה עוזרת לאדם להגיע לשינוי ולהתפתחות עצמית. יוגה היא דרך לשחרור הפוטנציאל החבוי של הגוף, הנפש והרוח.

בהאתה יוגה שהיא רק חלק ממדע היוגה בשלמותו, אסאנה (תנוחה) תופסת את המקום המרכזי בתרגול, ומכאן מגיע הזיהוי המוטעה של יוגה עם סוגי התעמלות שונים. למעשה תרגול יוגה מיועד בעיקר למוח.

בניגוד לתנוחות רגילות של הגוף והתעמלות, שם מצב התודעה אינו חשוב, אסאנה של יוגה מתייחסת גם למצב ההכרה, כלומר לפיזי, לנפשי ולרוחני בו זמנית. למשל, כשאנחנו צועדים או רצים על הליכון מול טלוויזיה, בזמן שהגוף פועל, הראש שלנו בדרך כלל עסוק בכל מיני בעיות אישיות, או מוטרד מהבעיות הקשות של הגיבור בסרט בו אנו צופים. לעומת זאת, אסאנה מבוצעת מתוך התבוננות באיזורים שונים בגוף, תוך כדי ריכוז בנשימה או באינסוף.

ריכוז זה מרגיע את המחשבות המתרוצצות, ומעביר את התרגול לרמה שהיא מעבר לגוף הפיזי. תנוחות יוגה אינן פועלות רק על השרירים. ישנה השפעה רבה על המערכות הפיזיות הפנימיות, על התהליכים הנפשיים והמחשבתיים המתקיימים בנו. ביצוע נכון של תנוחות יוגה מפנה את תשומת הלב לכל מה שמתרחש אצלנו בפנים. מטרת האסנות לשמור על בריאות גופנית ונפשית, על מנת לפתח את יכולת התודעה לראות בבהירות וללא מכשולים, את המציאות כפי שהיא. תרגול אסאנות משמש הכנה לתרגולים מתקדמים יותר של יוגה כמו פראניאמה, ומדיטציה.

אסאנות פותחו על ידי חיקוי של החי והצומח, וצורות גיאומטריות בטבע, למשל תנוחות העץ, האריה, הכלב, המשולש, וכיוצא בזה. כמו כן ישנן תנוחות שנוצרו בהשראת המיתולוגיה ההינדית, כמו תנוחת `הגיבור`, ותנוחת `אל הריקוד`. לפי המסורת ישנן 840,000 אסאנות שכוללות טווח רחב של תנועות ומנחים של הגוף, ובהשפעת הזמן מספר עצום זה הצטמצם בהדרגה ל-8400, ל- 840, ויש הטוענים שכיום אנו מתרגלים 84 למעשה תנוחות מרכזיות בלבד.

אסאנות מבוצעות בדיוק ויציבות, אך גם ברכות וללא מתח מיותר. כשמתרגל יוגה נהיה מיומן בביצוע אסאנה, ההכרה נשארת גם היא יציבה וצלולה בזמן השהייה בתנוחה. בכל תנוחה ממוקמים האיברים בצורה מדויקת, ושונה אחת מהשנייה, כאשר לכל אסאנה השפעה משלה.

תנוחות עמידה- מחזקות ומגמישות את שרירי הרגליים, את המפרקים ואת עמוד השדרה. הן ממריצות ומשפרות את זרימת הדם, מפתחות יציבה נכונה, שיווי משקל, ריכוז, וכוח רצון.

תנוחות שווי משקל- מחזקות את הרגליים, משפרות קואורדינציה, משפרות את יכולת הריכוז והביטחון העצמי. עוזרות לאזן את משקל הגוף, מסייעות להשקיט מחשבות מתרוצצות ואי שקט
כפיפות לפנים- משקיטות את מערכת העצבים, מסייעות בהורדת לחץ הדם, ומשפרות את הפעילות של מערכת העיכול, הכליות, ומערכות המין. נמצא שכפיפות לפנים עוזרות במצבים של מתח רב וחרדה.

פיתולים- משחררים נוקשות בעמוד השדרה וחגורת הכתפיים, משחררים מתח משרירי הגב, וממפרקי האגן. משום כך הם יעילים בטיפול בכאבי גב ומיגרנות. בפיתולים נסחטים אברי הבטן והאגן, לכן הם מועילים מאוד גם למערכת העיכול. הפיתולים משקיטים הכרה מתרוצצת.

תנוחות הפוכות- משפיעות על כל הגוף. משפרות את זרימת דם מהגוף אל הלב, מאזנות את תפקוד המערכת
ההורמונלית, משפרות תפקוד מערכת העיכול ומערכת הנשימה. מחזקות את שרירי הגב וחגורת הכתפיים.
משפרות את זרימת הדם לראש, ומסייעות לכושר הריכוז והזיכרון, ושחרור מעייפות ונדודי שינה.

כפיפות לאחור-חשובות לבריאות וחופש תנועה של עמוד השדרה וחגורת הכתפיים. משפרות זרימת דם אל אברי הבטן ומסייעות למערכת העיכול. פותחות את בית החזה ומשפרות את איכות הנשימה. מחזקות את הזרועות. כפיפות לאחור משקיטות את מערכת העצבים, משרות על המתרגל עירנות וחיוניות. כפיפות לאחור עוזרות להשתחרר מפחדים עמוקים.

תנוחות ישיבה-מסייעות ליציבה, מגמישות את הגב התחתון,מחזקות את שרירי הגב והבטן, מגמישות את מפרקי האגן.

תנוחות הרפיה-מאזנות את הגוף והתודעה לאחר התרגול. הן מסירות עייפות, ומכינות את התודעה ומערכת העצבים לתרגול פראנימה ומדיטציה. חשוב לסיים כל אימון בתנוחת הרפיה שתעזור לאזן את השפעות האימון ותיצור מעבר הדרגתי ובטוח מהאימון בחזרה לפעילות הרגילה של היום.

דרך תרגול התנוחות משחררים את הגוף ואת הנפש מחוויות שליליות ומתח המצטברים בחיי היום יום. תרגול מאוזן של התנוחות מעניק תחושה של חיוניות, קלילות, ושימחה אמיתית הנובעת משלווה עמוקה. החושים מתכנסים, הריכוז והמודעות עולים, ואנו חווים מצב של יוגה.

תרגול קבוע בהנחיית מורה טוב, מסייע בהתגברות על הפרעות נפוצות במערכות הגופניות והנפשיות, ותורם לאיזון כללי. גוף מאוזן הוא גוף בריא. כשהגוף והנפש בריאים, מתפנים משאבים שיכולים להיות עתה מופנים להתפתחות והגשמה עצמית בכל תחומי החיים.
היכולת הגופנית משתפרת כשמתאמנים בהתמדה, והיא אינה מהווה מטרה בפני עצמה. יכולת זו היא רק כלי המעודד את פיתוח המודעות לגוף ולמה שמעבר לו. פיתוח המודעות הוא העיקרון המנחה בלימודי היוגה. לכן בכל גיל אפשר לתרגל ולהפיק מכך תועלת רבה.

המאמר פורסם גם כאן »

דפני דנון עוסקת ביוגה עשר שנים. מלמדת במרכז "סודות הכוח" בחיפה בקבוצות ובשיעורים פרטיים, יוגה לנשים, מדיטציה, יוגה להריון ולידה, יוגה לאימהות ותינוקות, ומעבירה קורסים של הכנה ללידה לזוגות, ברוח היוגה.
0777644619/0525870145
www.tnufacenter.com.

שיתוף חברים
עם : דפני דנון