לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

כיצד יוגה עשויה לסייע לנפגעי טראומה?

כיצד יוגה עשויה לסייע לנפגעי טראומה? - מרכז גוף נפש - דרך גוף
כיצד יוגה עשויה לסייע לנפגעי טראומה? - מרכז גוף נפש - דרך גוף


מחקרים עדכניים שנעשו בארצות הברית מראים שיוגה היא כלי יעיל לטיפול בנפגעי טראומה...

ולכן, ההמלצה של מטפלים רבים בארצות הברית, היא לשלב בכל טיפול בנפגעי טראומה גם יוגה במקביל לטיפולים כגון פסיכותרפיה, EMDR, נוירופידבק וטיפול תרופתי.

ישראל, שלה היסטוריה של מלחמות, שואה תאונות דרכים ופיגועים ? היא ארץ שבה הטראומה נפוצה במיוחד (שלא לדבר על הסטטיסטיקות המבהילות של נפגעות תקיפה מינית).

מהי טראומה ?

אירוע סובייקטיבי (איום על החיים בד"כ) שבמהלכו מערכת המשאבים והוויסות לא מסוגלת להתמודד בהצלחה עם מצב הסכנה. במצבים של טראומה, מערכות הוויסות הרגילות בגוף שלנו לא מצליחות לתפקד ונכנסים לפעולה מנגנונים אחרים שנועדו לשם כך ונמצאים בעומק מערכת העצבים. בעולם מוכרים מספר רב של סוגי טראומה: מצטברת, התפתחותית, מורכבת (שילוב של כמה סוגי טראומה) ואפילו טראומה קולקטיבית המשותפת לקבוצה גדולה של אנשים.

הגישות החדשות לריפוי טראומה עוסקות בגוף. יותר ויותר חוקרים סבורים שטראומה היא פחות ב- "סיפור" ויותר בחוויה ובתחושות כלומר יושבת בתוך מערכת העצבים. כיום ידועים מספר מנגנונים במוח המשפיעים על הגוף במצבי טראומה, הטראומה "נתקעת בגוף" מכיוון שהמהלך לא מסתיים ולא מתבצע שחרור של האנרגיה. טראומה היא "עובדת חיים", לכולנו יש טראומות ובכל שיעור יוגה, במיוחד כאן בארץ יש הרבה מאוד אנשים שנפגעו או קיבלו בתורשה פגיעות מהסוג הזה (גדולות או קטנות).

כיצד ניתן להפוך את מרחבי התרגול שלנו למקומות בעלי פוטנציאל לתמיכה נפשית עבור מתרגלים הסובלים ממצוקות רגשיות? איזו הכשרה נדרשת ומהם התנאים הבסיסיים שעלינו ללמוד כמורים ליוגה על מנת לנהוג במקצועיות ובאחריות ?

יוגה לנפגעי טראומה תהיה שילוב או דרך אמצע - מצד אחד להיות בקשר עם העולם הפנימי שלי תוך כדי תרגול והתבוננות אך מבלי לגרום להצפה או לניתוק (דגש על הפעלת האזור הקדם מצחי המווסת במוח). הרעיון הכללי היא ליצור תחושה של: "יש בתוכי מטענים טראומטיים" ולהפריד את ההזדהות האוטומטית איתם ("אני המטען הכואב"). הפרדה המאפשרת פרספקטיבה ומובילה לריפוי. הטכניקה בפועל הנה פעילות משולבת של מאמץ גופני איטי, משולב עם התבוננות פנימית ותרגילי נשימה. יוגה היא פעילות הוליסטית העוסקת בכל המרחבים שבין הגוף, נפש, תודעה, מע` העצבים והרוח ? שם מתרחש הריפוי השלם בכל שכבות הקיום.

בתאריך 22/1/17 ייפתח ב?מרכז גוף-נפש? ברמת השרון קורס ייחודי העוסק בנושא במהלכו יילמדו כלים מעשיים והדגמות בנוגע לכמה מהעקרונות המרכזיים להפיכת שיעורי יוגה מהנחיה פורמלית של אסאנות למרחב טיפולי לבעיות נפשיות. מקום שיכול להכיל ולהקל על אנשים הסובלים מדיכאון, חרדה, לחץ כרוני, הפרעות התנהגותיות שונות וכו`.

לפרטים אודות הקורס ?כלים טיפוליים למורי יוגה? בהנחיית אראל בן צדוק הקליקו כאן >


מרכז גוף נפש ברמת השרון פועל משנת 1998 על מנת לאפשר מרחב תומך לצמיחה ולהתפתחות הן לקהל הרחב והן לאנשי טיפול.

אראל בן-צדוק פסיכותרפיסט גופני, בוגר הכשרת האקומי ומורה ליוגה מעל לעשור. מתמחה בעבודה סומאטית במצבי משבר, טראומה ופצעי היקשרות. מתמחה בשילוב יוגה ומיינדפולנס ככלי לריפוי וגדילה. משלב תהליכי יוגה ומיינדפולנס בטיפול פרטני ובהנחיית קבוצות.

כל המאמרים של מרכז גוף נפש:

אימפרוביזציה, בין תכנון לאלתור בהכנת שיעור

אימפרוביזציה, בין תכנון

"טוב את בטח לא צריכה להתכונן כי הרי את מאלתרת`, בהתחלה חשבתי שזה סוג של בדיחה, אבל גם בן זוגי מופתע בכל פעם מחדש..." אילנית תדמור לקראת קורס מנחי אימפרוביזציה.» מאת אילנית תדמור

שיתוף חברים
עם : אראל בן-צדוק