לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

על תפיסת מרחב ושיווי משקל בגיל מבוגר

שיווי משקל - מדף בית הוצאה לאור - דרך גוף
שיווי משקל - מדף בית הוצאה לאור - דרך גוף


תרגול שיווי המשקל וזיהויו הוא מקור שממנו אפשר לצמוח חזרה אל מרחב שאבד לנו עם הגיל

על תפיסת מרחב ושיווי משקל בגיל מבוגר
הרצאה מאת דוד מיכאלי 7.4.2003
תרגול שיווי המשקל וזיהויו הוא מקור שממנו אפשר לצמוח חזרה אל מרחב שאבד לנו עם הגיל (ד.מ.)

ברצוני לשוחח על תופעות של שיווי משקל ותפיסת מרחב. כפי שראיתי אותם במסגרת עבודתי בתנועה, נוכחתי כי אנשים רבים פועלים על סמך הרגלים בתחום הזמן, הקצב וטווח התנועה שסיגלו לעצמם בימי חייהם. ניתן לומר בהשאלה כי בחיי היום יום אנו ממש נשענים על תבניות הפעולה שהתרגלנו אליהן. כאשר הנסיבות מערערות את התבניות האלה, אנשים מאבדים את שיווי משקלם באופן ממשי ובאופן מטאפורי כאחד. אולם, שיווי המשקל אינו רק מטאפורה. על פי ניסיוני עם בני אדם מבוגרים נוכחתי כי תרגול שיווי המשקל וזיהויו הוא מקור שממנו אפשר לצמוח חזרה אל מרחב שאבד לנו עם הגיל. תרגול מודע של שיווי המשקל הוא כלי עבודה לשיקום וגילוי מחדש.
האנשים המבוגרים שתרגלתי עמם פעילות שיווי משקל היו גברים ונשים בגילים שבין 50 ל 80. מתוך תצפיותיי ברצוני להתייחס בשיחה זו לשתי אבחנות: הראשונה היא כי אנו מפתחים מערך של הרגלים או תבניות שלמרות שאנו מתייחסים אליו כמרחב וירטואלי הוא למעשה מרחב הפעולה הממשי שלנו ועולמינו. האבחנה השנייה היא כי מערך זה הופך למרחב מגביל ההולך ומצטמצם עם התקדמותנו לתוך מה שמכונה היום הגיל השלישי. אפשר להתמודד עם תהליך זה ותוצאותיו באמצעות תרגול שיווי המשקל. התרגול השוטף הנו כנראה תנאי הכרחי לתחזוקת שיווי המשקל הכללי שלנו על כל רבדיו ואסור לראותה כמובנת מאליה בשום רגע.
מערך ההרגלים של המבוגר, במיוחד בעיר הגדולה, הוא קופסה בלתי נראית שקשה לשנות את גבולותיה באמצעים רגילים. מדוע דווקא בעיר הגדולה? העיר היום היא סביבה מודרנית גדושה במערכות תומכות אדם מסוגים שונים. לדוגמא: תחבורה ציבורית ופרטית, שירותי פינוי אשפה, שירותי אספקת מזון, שירותי בידור, שירותי הכנת מזון, שירותי רפואה, שירותי תחזוקה. הפרט משתמש במערכות השונות, נתמך על ידיהן ובו זמנית מהווה חלק מהן. אפשר לומר כי המרחב הפיזי הפרטי של משתמש כזה שלוב במרחב הציבורי ופחות בסביבתו הפרטית. לכל אדם ממוצע בגיל המבוגר מפה פרטית קשיחה למדי שבמסלוליה הוא מקיים את חייו. המפה או הדגם המרחבי הזה כוללים נתיבי תנועה, זמני תנועה, אתרים, לוח מזון, חפצים. פעמים רבות נתקלתי בתופעה של הליכת המבוגר במסלולים קבועים. ניסיון להציע מסלול חלופי נתקל בהתנגדות. הדרך לסופרמרקט, סדר הקנייה, קצב ההליכה, כל אלו הם סדר נרכש ומאומץ.
אדם אינו רואה שום סיבה לוותר על סדר זה מכיוון שהסדר מעניק לו ביטחון ומהווה סמוכה ומשענת. אט אט מעביר המשתמש את תשומת ליבו מהסביבה ותופעותיה אל הסדר שבנה לעצמו. הוא מתמכר לסוג של חוסר מאמץ מכיוון שיחסים עם הסביבה המשתנה תובעים מאמץ של התבוננות, ניתוח וקריאת שטח. בתוך הסדר אפשר לישון. כמו טייס אוטומטי. בתוך שינה מתמשכת אנו הופכים מרפויים לנרפים. במקום טונוס חי מופיע מבנה נוקשה.
כאן אני רוצה להתייחס לשני גורמים חיוניים לקיומנו: האחד טווח ראייה, והשני דריכה. ראשית, הראייה. טווחי הראייה שלנו במקורם הם גמישים וניתנים לשינוי. מבטינו הוא כלי עבודה דו סטרי המספק לנו חוץ ממידע הכרתי לשימושים הרגילים גם זרם רציף של מידע על מקומנו במרחב. העין עצמה רוטטת בקצב היוצר את הראייה. הילד מסתגל בקלות למעברים בין מרחב פתוח לסגור. הוא שואף באופן טבעי למרחב פתוח. אולם אדם שתרגל במשך חמישים שנים טווחי ראייה בני מטרים בודדים במרחבים קופסתיים כמו חדרים, אולמות ומכוניות, יחוש לחץ ופחד במרחבים גדולים כמו מדבר או ים ובגיל מבוגר מאוד גם יחוש ליקוי ביכולת עיבוד נתונים של מרחבים ועצמים שאינם מוכרים כגון שכונה חדשה או דירה חדשה או אפילו ריהוט חדש. אפשר לומר בפשטנות כי כלי העבודה שלו סובל מחוסר תרגול והתנוונות. בגיל המבוגר תפיסת המרחב אפילו בחלל סגור הולכת ויורדת משום שגם כמות הפעולות שלנו הולכת ומצטמצמת בכפוף לגמישות המפרקים וקצב חילוף החומרים. כל הקצבים האלה קשורים אחד לשני אהדדי ומשפיעים אחד על השני. הירידה במקצבים אלו מצמצמת את התפיסה של מרחב הפעולה, ומרחב הפעולה המצטמצם ממשיך להוריד את המקצבים. כך שאנו עדים לתופעה המזינה את עצמה. בנוסף, קצב נמוך תובע הזנה נמוכה ואנחנו עדים לירידה במסת עצם ושריר עד לניוון. מה שאני אומר במלים פשוטות הוא כי עקב חוסר תרגול וחיים בתבנית קבועה מצטמצמים מרחב הראייה, מרחב התפיסה ומרחב הפעולה.
הגורם השני הוא הדריכה עצמה. רמת הדריכה של המבוגר נמוכה בגלל ישיבה ומנוחה ממושכים, שימוש קבוע במערכות תומכות, כמו מכוניות, ריהוט וסיוע מכני של מכשירים ואביזרים, וכן הרגל מתפתח של הטלת או גרירת הגוף וזריקת הרגל הקדמית ו``נפילה`` אליה במקום דריכה נכונה והעברת משקל נכונה דרך עמוד השדרה לרגל ולקרקע. התוצאה הקיצונית של תפיסה גופנית זו היא ההליכון. כלומר תבנית הרגלים סביבתית ותבנית הרגלים אישית חוברות יחדיו לתוצאה של מרחב פעולה הולך ומצטמצם, הולך ונסגר, הולך וקופא. חזרתי על כך שלוש פעמים משום שזו היא דרמה גדולה והיא משותפת להרבה מאוד בני אדם.
לעיתים הדרך להתמודד עם מרחב מצטמצם היא בפשטות סקרנות. אולם סקרנות אינה נושא שקל ללמד אותו. לעומת זאת תרגול של שיווי משקל מחייב ערות ותשומת לב מלאות שהן כליה של הסקרנות. תרגול שיווי משקל מחייב אותי לעצב באופן לא מודע באמצעות תשומת הלב שני מרחבים בו זמנית: האחד הוא המרחב הפנימי של גופי, והשני הוא המרחב החיצוני שאני נע בו. הדריכה היא רפלקס יסודי המבשר את התנועות המורכבות המגיעות אחריו. אפשר להשוותו לפעולת אתחול לתופעת שיווי המשקל בגוף. תרגול דריכה משמעו תרגול שיווי משקל. אלו היבטים של אותה פעולה. לדריכה נכונה יש משמעות גדולה של החזרת כושר תנועה ושיווי משקל בהיותה תכונת יסוד. בכפות רגלינו נמצא מערך אדיר של תקשורת, תמסורת וכיוונון של שיווי משקל לגבי כל גופינו והוא בדרך כלל נעול (בשני המובנים). כך שבהיבט של גילאים מבוגרים אנו יכולים לקוות לאפשרויות של שיקום ויצירה מחדש של תנועה, על ידי החייאה והשבה לפעולה זורמת של מערך זה, הרדום או כלוא בנעליים בחוסר שימוש על ידי תרגילים, משימות ומגע. כדאי לדעת כי ישנן מערכות בגוף כמו כלי הדם של הורידים שבהם שסתומים חד כיווניים ומערכת הלימפה, אשר פועלות רק בתנועה או הליכה. תרגול שיווי משקל כמו איזון מוט או הליכה על קצות האצבעות או על פס צר שפרו את תנועת המתרגלים בצורה משמעותית. ישנן כמובן סדרות רבות של תרגילים בדרגות קושי עולות. אני מעיד כי תפיסת החלל והמרחב שלי השתפרה והתרחבה. ליטוש המיומנות מעניק לנו מרכז יציב של שיווי משקל פיזי, הכרתי ונפשי.

דוד מיכאלי דוד מיכאלי הוא סופר ואמן מומחה לתנועה וטיפול שטח. כתב את הספרים ``הערות זמניות על תנועה``, ``זמן המדבר`` ותרגם מסינית את "כתבי המופת טאי צ` צ`ואן ג`ינג".את הספרים ניתן להזמין דרך האתר.

כל הרשימות של מדף בית הוצאה לאור:

צ`י הנשימה הגדולה

צ`י הנשימה הגדולה

הצ`י נמצא בקפה, בספל ובחלל הספל, בבחישה. משמעותו חיוניות, או נשימה, או רוח או איכות של גוף ומצב. גרגיר אורז שהאדים שלו עולים בבישול כקיטור מעבר למכסה הסיר.» מאת דוד מיכאלי

צ`י הנשימה הגדולה

צ`י הנשימה הגדולה

» מאת דוד מיכאלי

נזקי התרגול הלקוי

נזקי התרגול הלקוי

לכל שיטה המתמקדת רק בפיתוח כוח ועוצמה פיזית נלוות בעיות אופייניות. פרק מתוך הספר ``אמנויות קרב סיניות בראי התרבות`` העתיד לצאת לאור בהוצאת מדף» מאת אבי מוריה

נזקי התרגול הלקוי

נזקי התרגול הלקוי

» מאת אבי מוריה

החרב והמכחול

החרב והמכחול

גם החרב וגם המכחול "נעים מעצמם". על קליגרפיה ואמנות לחימה.» מאת אבי מוריה

החרב והמכחול

החרב והמכחול

» מאת אבי מוריה

תפיסת מרחב ושיווי משקל בשיקום

תפיסת מרחב ושיווי משקל ב

שיווי המשקל כציר מרכזי בתפיסה שיקומית, כמושג עקרוני ויסודי של פעולה וגוף ולפיכך כמושג עקרוני ויסודי בכל טיפול שאמור לשקם פעולה ותנועה.» מאת דוד מיכאלי

האגרוף העליון

האגרוף העליון

אורי לוטן מראיין את ניצן מיכאלי על טאי צ`י. פרק מספרו החדש: יש חדש במערב - תולדות הניו אייג`» מאת אורי לוטן

האגרוף העליון

האגרוף העליון

» מאת אורי לוטן

התנ``ך של אמנות הפעולה

התנ``ך של אמנות הפעולה

על הכתבים הקלאסיים של הטאי צ`י צ`ואן דוד מיכאלי תרגם מסינית את הכתבים הקלאסיים של המאסטרים הגדולים של הטאי צ`י צ`ואן. השירה ההוראתית של אמנות הפעולה.» מאת דוד מיכאלי

התנ``ך של אמנות הפעולה

התנ``ך של אמנות הפעולה

» מאת דוד מיכאלי

כל הפעילויות של מדף בית הוצאה לאור:

כתבי המופת טאי צ` צ`ואן ג`ינג

כתבי המופת הם אסופה של שירה הוראתית שנכתבה במאות האחרונות על ידי רבי אמנים. הכתבים דנים בפילוסופיה של תנועה, בתודעת הפרט בפעולה ובמפגש נטול כוחניות עם האחר. הכתבים הקלאסיים נחשבו ל``ידע פנימי`` של אמני התנועה בסין כיום מהווים בסיס רחב של עיון ותובנות לאמנים ולמתרגלים.» עם תרגום ועריכה: דוד מיכאלי

כתבי המופת טאי צ` צ`ואן ג`ינג

עם: תרגום ועריכה: דוד מיכאלי

הערות זמניות על תנועה

שירה והערות שנרשמו בשיעורים של טאי צ`י בין 1990 ל- 1997 .הספר יוצא מחדש במהדורה מוגבלת ומיועד לרקדנים, שחקנים, במאים, מטפלים וכמובן כל אמנויות הלחימה. הספר משמש מתנועעים בכל הרמות, וכן מומלץ למורים ולמנחים להשראה ולתרגול. קראו הלאה ציטטות ותגובות קוראים.» עם מאת דויד מיכאלי

הערות זמניות על תנועה

עם: מאת דויד מיכאלי

יש חדש במערב תולדות הניו-אייג`

כתיבה חריפה ומצחיקה על המקורות וההיסטוריה הרוחנית של המאה האחרונה. סקירה ראשונה של תופעה תרבותית. ספר למחפשים, הורים מודאגים, חוקרים וסקרנים.בתוספת ``מדריך הטרמפיסט לניו אייג``, מילון ייחודי של מושגים ושמות.» עם מאת: אורי לוטן

יש חדש במערב תולדות הניו-אייג`

עם: מאת: אורי לוטן

זמן המדבר

על תפיסה, ראייה ואקולוגיה. שיחות פילוסופיות על גבול השירה כאשר המדבר משמש להן כבמה ולצידן הערות הישרדות אמיתיות במדבר.» עם דוד מיכאלי

זמן המדבר

עם: דוד מיכאלי

מעשה האהבה

מעשה האהבה לפרטיו כביטוי ומקור של אחריות והבהרת התפקידים של הגברי והנשי. הספר הוא רב-מכר בעולם.» עם בארי לונג

מעשה האהבה

עם: בארי לונג

מדיטציה קורס בסיסי

מדריך לשחרור מחשיבה כפייתית. נחשב לספר המדיטציה הטוב ביותר.» עם בארי לונג

מדיטציה קורס בסיסי

עם: בארי לונג

סיפורים על גבריות וזיכרון

קובץ הסיפורים הראשון של דוד מיכאלי, סופר, אמן טאי-צ`י ואיש מדבר. "סיפורים על גבריות וזיכרון" מכיל עשרים סיפורים קצרים אינסופיים על פניה המורכבים והעמוקים של הגבריות. בין הסיפורים: הסיפור ``הכותאב``, שזכה במקום שני בתחרות הסיפור הקצר של עיתון הארץ בשנת 2003; והסיפורים ``המאמר`` ``על פרשת ההר`` ``החומה`` ``הערות אודיסיאניות על צל``, שפורסמו במוסף `תרבות וספרות` בעיתון הארץ.» עם דוד מיכאלי

סיפורים על גבריות וזיכרון

עם: דוד מיכאלי

רק הפחד מת

...לימדו אותך שלחיות זה לסבול. שכל אדם צריך להיות אומלל מדי פעם. זהו שקר, אבל אתה האמנת. האמנת, מכיוון שכולם סביבך היו אומללים והם שמשו לך דוגמה ומופת... בשפה פשוטה וישירה מוביל בארי לונג את הקורא דרך עצמו אל הלא נודע אל מקום שמעבר למילים, רעיונות או דמיון.» עם בארי לונג

רק הפחד מת

עם: בארי לונג

מספר תשע - החיפוש אחר צופן סיגמה

המספר המיסטי תשע חושף את סודותיו ותפקודו הנסתר במתמטיקה באמצעות ססיל בלמונד - מהנדס העל של הארכיטקטורה העולמית» עם ססיל בלמונד

מספר תשע - החיפוש אחר צופן סיגמה

עם: ססיל בלמונד

גלות, מסע, בחירה - טיפול דרך שטח

פילוסופיה והתנהגות בסדנאות שטח במדבר כולל סיכומי סדנאות כפי שהועברו לנוער בסיכון» עם דוד מיכאלי

גלות, מסע, בחירה - טיפול דרך שטח

עם: דוד מיכאלי

הרשו לי לדבר אתכם על מוות

הרשו לי לדבר איתכם על מוות. הרשו לי להראות לכם אט אט במהלך הקריאה שאני מבין את המוות. כך אוכל, אולי, לעזור גם לכם להבין את המוות ולא לפחד ממנו בבוא העת.מדריך לזמנים נוראים של פרידה וסיום החיים» עם בארי לונג

הרשו לי לדבר אתכם על מוות

עם: בארי לונג

שתפו חברים

עם : דוד מיכאלי