לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

התנהלות בזמן עימות - גישת האייקידו

מאת: טל בראון


התנהלות בזמן עימות - תובנות מעולם האייקידו.

התנהלות בזמן עימות - תובנות מעולם האייקידו.

החיים היום-יומיים מלאים במצבים בהם אנו מוצאים את עצמנו פועלים להגשמת יעד שאינו תואם במלואו את כוונות הסביבה. בחירת סרט עם בת הזוג, בקשה מהבוס לצאת ליום עיון, וגם מצבים קיצוניים יותר שבהם הביטחון האישי שלנו או של יקירנו בסכנה, כל אלו עונים להגדרה של עימות. נכון שלא כל העימותים עוסקים במצב קיצוני של חיים ומוות, אך בכולם אנו שואפים להתנהל בצורה שתאפשר לנו להגשים את היעד, ולמזער את מחיר שאנו וסביבתנו נאלץ לשלם.

אייקידו היא אומנות לחימה יפנית, ששורשיה בתרבות הסמוראים המסורתית. ברמה הפיסית, האימון באייקידו עוסק בעימות החמור ביותר בו אנו חייבים להגן על עצמנו מפני תוקף, אך את העקרונות שהאייקידו מלמד ככלים להתנהלות יעילה בעימות ניתן ליישם בכל סוג של עימות בין אישי. מעצם הגדרתו (משמעות המילה אייקידו בתרגום חופשי היא "הדרך להרמוניה אנגרטית") האייקידו מושתת על שימוש בכוונותיו השליליות של התוקף, ובעזרתן יצירת הרמוניה שדרכה ניתן לנהל את העימות ולהובילו אותו למצב בטוח. כדי לאפשר לנו ליצור את ההרמוניה, האייקידו מלמד אותנו מספר עקרונות או בסיסים שניתן ליישמם ברמה הפיסית על כל סוג של התקפה, וברובד הבין-אישי, על כל מערכת יחסים שנמצאת בעימות.

מנקודת המבט של האייקידוקא (השם היפני למתאמן באייקידו), העימות נתפס כהזדמנות ליישם את עקרונות האייקידו. מתוך הלימוד והתרגול, שהם בעצם תהליך אין סופי של ליטוף תנועותינו ומחשבותינו, אנו מנקים את עצמנו ברמה הפיסית משרירים נוקשים ומכוחניות, וברמה האישית מווכחנות, שיפוטיות, ושאר הרגלים לא טובים. ניקיון זה (או Mizugi בשמו היפני) הוא מטרתו של לימוד האייקידו, שכן גוף ונפש נקיים משמעם חיים בריאים ומאושרים.

בסיס חשוב באייקידו שאנו מוצאים בכל אימון ובכל טכניקה הוא קבלה, או בשמו היפני ? Ki Nonagare. הקבלה היא בעצם הצטרפות אל תנועתו של התוקף, ובניית מצב שבו שני הצדדים זורמים יחד בהרמוניה. באייקידו לעולם לא פוגשים כוח בכוח, כיוון שבמצב כזה ישנה תחרות כוחנית, כמו שני פרים מתנגחים. בתחרות כזו, שני הצדדים מפסידים ומשלמים מחיר, ואף צד אינו מרוויח. ברמה הביו-מכנית, קבלה היא הצטרפות אל תנועת התוקף, לדוגמא, כאשר דוחפים אותנו נצטרף לתנועה ונבצע צעד קטן אחורנית. זהו הצעד ראשון והכרחי בדרך להרמוניה שבה שני הצדדים נעים אל אותו הכיוון. ברמה הבין-אישית, משמעות הקבלה היא התנהלות מתוך שאיפה להגשמת מטרה מקובלת על שני הצדדים (הרמוניה), ולא מתוך מצב תודעתי של וויכוח (פרים מתנגחים). וכאשר במצב של עימות פועלים מתוך קבלה אז מתגלים כלים חדשים שמאפשרים לנו להגיע לפתרונות נעימים: הסכמה עם הצד השני הופכת להיות ממשית ורצויה, נפתחת אפשרות להבנה של כוונות הצד שממול, ולפתע אנו יכולים להבחין במכנה משותף בין של שני הצדדים, ולפעול כדי להרחיב אותו.

עקרון נוסף שהאייקידו מטפח הוא יציבות. המילה היפנית היא Shize, ותרגומה המדויק הוא באנגלית Form, אך הכוונה היא ליציבה נכונה של הגוף כאשר הגב ישר, המבט קדימה, הכתפיים רפויות, ומרכז הכובד של הגוף נמוך ומחובר לקרקע. מנקודת מבטן של אומנויות הלחימה, יציבה נכונה שומרת על גוף בריא, מאפשרת תנועה קלילה, והפעלה של כל משקל הגוף כנגד תוקף במקום תנועה של אבר או גף בודד. יציבה נכונה מאפשר לאייקידוקא לנוע בחופשיות, לשמר את כוחו, ולהגיב במהירות ובקלילות למצב של ריבוי תוקפים.

ברמה הבין-אישית ניתן להבין "יציבה" כהלך רוח איתן ושליו, שבו אנחנו בוטחים בחושינו וביכולתנו להגיב למצבים חדשים, להכיר בטעויות וללמוד מהזולת. במצב של עימות, התנהלות יציבה מאפשרת לנו להיות קשובים לצרכים שלנו שהרי ללא הגדרה ברורה של מה אנו רוצים, איך נוכל לתפעל עימות באופן יעיל? בנוסף, היציבות והביטחון בעצמנו פותחים בפנינו אפשרות שנראתה כבלתי אפשרית בעימותים קודמים, והיא היכולת להכיר בטעויות של עצמנו, ואפילו ללמוד מהן, שכן כשאנו לא מנסים להוכיח דבר, אנו יכולים לשנות דעות שאחרי התבוננות נוספת מתבררות כלא מציאותיות יותר.

נוסיף ונאמר שקבלה ויציבה באייקידו הם שני עקרונות שיחד עם עוד בסיסים נוספים שקיימים באייקידו מהווים חלק מפאזל שבו חתיכות רבות מחוברות אחת לשנייה. האייקידו מאפשר לנו ללמוד כלים להתנהלות בריאה שפותחו מתוך מסורת לחימה ארוכת שנים, אך שתקפותם אינה מוגבלת ליפן הפיאודלית או למזרון האימונים. כלי האייקידו מאפשרים ניהול יעיל של עימותים מכל סוג, ומול כל אחד, וכל זאת דרך שיפור שלנו כבני אדם בריאים ושליוים.

המאמר פורסם גם כאן »

טל בראון אייקידו היא אומנות לחימה המבוססת ושיתוף פעולה, שוללת כל תחרות, ומציעה דרך להתפתחות אישית וגופנית.
האימון באייקידו מתאים לגברים ונשים כאחד, בכל גיל ובכל מצב גופני.
טל בראון הוא מורה מוסמך לאייקידו ומלמד בתל אביב. www.aikido-telaviv.co.il

כל הפעילויות של אייקידו תל אביב:

בית ספר לאייקידו תל אביב

אייקידו היא אומנות לחימה המבוססת על הרמוניה ושיתוף פעולה, שוללת כל תחרות, ומציעה דרך להתפתחות אישית וגופנית. מתאים לכל אחד, בכל גיל ובכל מצב גופני.» עם טל בראון

בית ספר לאייקידו תל אביב

עם: טל בראון

שיתוף חברים
עם : טל בראון