לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מניעת אלימות בקרב בני נוער



ניתן להשתלט על הגל הגואה של אלימות בקרב בני נוער בעזרת הידע העתיק של אומנויות הלחימה.

אלימות בקרב בני נוער מעסיקה אותנו כבר הרבה שנים, אבל לאחרונה אנו עדים לעליה חדה במקרי האלימות בקרב בני נוער בארץ. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2004 חלה עליה של 100% במספר התיקים שנפתחו בעקבות אלימות בבית הספר, ובכלל זה מאות עברות נגד חיי אדם. לפעמים נדמה שכל מה שמנסים פשוט לא עובד, למרות הרצון הטוב של כולם והמשאבים העצומים המושקעים בתחום מניעת האלימות. נראה שאנחנו לא מצליחים לתעל את הכעסים, הרגשות הקשים והאנרגיות של בני הנוער לשום מקום חיובי, והבעיה רק הולכת ומחריפה.

כלי רב ערך שיכול לעזור להפחית את רמת האלימות בקרב בני הנוער הוא תרגול אמנויות לחימה. אומנויות הלחימה עוסקות בהתמודדות עם אלימות כבר למעלה מאלף שנה. הנחת היסוד של אמנויות הלחימה היא כי קיימים דחפים אלימים בבני האדם, ושצריך ללמוד איך מתמודדים עמם. פיתוח מודעות ושליטה עצמית מצד אחד, בשילוב עם חקירת הגוף וגבולותיו מן הצד האחר, הופכים את אומנויות הלחימה לאמצעי רלוונטי ביותר למניעת אלימות בקרב בני נוער בישראל של 2011. הוסיפו לזה את השעשוע והמשחק שיש בתרגול וקיבלתם מתכון מנצח.

אומנויות הלחימה מטפלות באופן ישיר וממוקד בגורמים רבים שמובילים בני נוער למעורבות באלימות. הן מציעות פתרונות לקורבנות לאלימות, אך גם מפחיתות באופן ניכר את רמת האלימות של בני נוער בעלי נטייה לתוקפנות.

לתרגול אמנויות הלחימה יש כמה יתרונות:

התמודדות עם כעס
גיל ההתבגרות גורר באופן טבעי ביטוי רב עוצמה של כעס. חשוב לנתב את הכעס לכיוונים יצירתיים ולא לאפשר לו להתפרץ באופן לא מבוקר. מצד שני, נערים שאין להם היכן להפגין את רגשותיהם לעיתים קרובות מדכאים את כעסם או מפנים אותו כלפי עצמם, וגם זו תוצאה לא רצויה. אמנויות הלחימה נלמדות במסגרת תרגול אחראית, המאפשרת לנו לבטא רגשות ולחקור אותם ואת השפעתם עלינו ועל הסובבים אותנו. תוך כדי תרגול אנו לומדים כיצד לשמור על שליטה עצמית גם כשהטורים עולים, כך שלא נצא מאיזון ונעשה משהו שאחר כך נתחרט עליו...

אמון בדמויות סמכות ובמסגרת
כחלק מתהפוכות ההתבגרות מתערער האמון בבעלי הסמכות ובמסגרות החיים. בני הנוער נוטים להתמרד נגד המשפחה, בית הספר, כללי ההתנהגות המקובלים ואפילו שלטון החוק. קבוצת המתרגלים באמנויות הלחימה עשויה להציע מסגרת משלימה, יציבה ותומכת, שמלמדת את ערכם של משמעת, כבוד ומסירות.

ביטחון עצמי נפשי וגופני
השינויים הפיזיים בגיל ההתבגרות משנים את הגוף ואת הדימוי העצמי של בני הנוער. מתבגרים מוצאים את עצמם מבולבלים: מצד אחד הם חשים מבוכה ובושה, ומצד שני הם מתמלאים בכוח ובאנרגיה שלא הכירו קודם. הבלבול בדימוי הגוף מקשה על בני הנוער לשלוט בעצמם ולדעת את הגבולות של המותר והאסור, ולפעמים התוצאות הרסניות. מסגרת מסודרת של פעילות גופנית מעניקה לבני נוער דימוי גופני חיובי ובוגר, ומאזנת את החוויות הגופניות המבלבלות של גיל ההתבגרות. אומנויות הלחימה מלמדות אותנו לכבד את היכולות של הגוף ולפתח אותן, ולהכיר גם את הצדדים החזקים שלנו ? וגם את החלקים הפחות חזקים... לשיעור הזה יש יתרון חשוב על פני המסרים שאנחנו מקבלים מהטלוויזיה. בתרגול, מותר לנו להיות מי שאנחנו ולהיראות בדיוק איך שאנחנו נראים, ודווקא שם טמון הכוח שלנו.

פיתוח מיומנויות תקשורת
כשהילדים לומדים לדבר, ההורים מתחילים ללמד אותם מיומנויות תקשורת מילולית: כיצד לבקש, כיצד לדרוש, מתי לוותר. אחר כך מצטרף גם בית הספר ומלמד תקשורת כתובה: כיצד לנסח, כיצד לקרוא ולכתוב. אין שום מסגרת מסודרת שמלמדת את הילדים מיומנויות של תקשורת גופנית: באיזה מרחק לעמוד, כיצד להפגין ביטחון, ומתי אנחנו מתחילים להגזים. חשוב לדאוג למסגרת מקצועית של למידה ופעילות, שבה ילמדו בני נוער איך ומתי להשתמש בגופם ולאיזו תכלית. אומנויות הלחימה מלמדות קשב, פתיחות וגמישות של הגוף והנפש. יותר מכל, הן מסייעות לנו לא להילחץ יותר מדי במצב של עימות בינינו לבין מישהו אחר, ולפעול בשיקול דעת בלי לעבור את הגבול.

פעילות לשעות הפנאי
אחד הגורמים המובהקים ביותר לאלימות בקרב בני נוער הוא שעמום. אמנויות הלחימה מציעות מסגרת מהנה ומעשירה לשעות הפנאי, והפעילות יצירתית, מרעננת ומעניינת. פעילות גופנית כיפית יחד עם הערך המוסף של האמנות עושה טוב לגוף וגם מפתחת את החשיבה.
מיומנויות רגשיות ? בגיל הנעורים נכנסים לחיינו אתגרים חדשים רבים בבת אחת. הראש פתוח ללמוד והחיים מלאי תהפוכות. בשל כך, אין תקופה חשובה יותר להיחשף למסורות הרוחניות העתיקות של מיקוד התודעה והרגעת הנפש מאשר בגיל ההתבגרות, כשהחיים מכים בנו פתאום בחוויות ראשוניות של יצרים משתוללים.

הגנה עצמית
חשוב שנערים ידעו להגן על עצמם במצבי מצוקה, וירגישו בטוחים כשהם מסתובבים ברחוב. זה נכון לגבי בנים ובנות כאחד. תרגול קבוע של אמנויות לחימה נותן לנו כלים להתמודד עם אירועים חריגים תוך צמצום הנזק לנו ולמי שמולנו. לכן, נערים ונערות שמתרגלים אמנויות לחימה בטוחים בעצמם יותר ופחות חוששים.

המאמר פורסם גם כאן »

תומר בן יוחנן תומר בן יוחנן הוא מדריך מוסמך לאומנויות לחימה סיניות מטעם מכון וינגייט ומטעם בית הספר Red Jade Martial Arts בקנדה, מורה מוסמך לטאי צ`י צ`ואן, ובעל ניסיון של מעל 25 שנים באומנויות הלחימה.

שיתוף חברים
עם : תומר בן יוחנן