לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מה עבודה ומנוחה ועל משמעות השנ"צ

רגע של מנוחה בתקופה שלפני הפסח - מילכה לאון - דרך גוף
רגע של מנוחה בתקופה שלפני הפסח - מילכה לאון - דרך גוף


מה אנו יכולים ללמוד על עצמנו דרך האופן בו אנו מארגנים את חיינו? כיצד נלמד להכיר את המשפטים והמילים של תנועותינו? בתנועה בין עבודה ומנוחה, על פי רודולף לאבאן.

"כבר צריך להתעורר / את האוטובוס לא לאחר / ולעבודה, יוצא אל הרחוב / אנשים עומדים בתחנה / ואחת נדחפת ראשונה / ולעבודה, אין לי זמן לחשוב / הכרטיסן אומר "קדימה", / מצטופפים כולם יותר פנימה, / ויום חדש מתחיל / מעונן חלקית עם גשם, כרגיל..." (דני סנדרסון)

כי אין לנו רגע דל...ומהבוקר יצאו הילדים לחופשת הפסח. נותרו 10 ימים למרוץ הגדול- ניקיון, קניות, בישולים, ניקיון (אחרי הבישולים), קניות נוספות (לבישולים שלא הספקנו, ולמתנות לדודים, בכל זאת... "לא יפה לא להביא כלום"), ניקיון, בישולים...וחוזר חלילה.



תחושת המרוץ המתמדת, הניסיון להספיק,
המעבר המתמיד מדבר לדבר,
קוצר הנשימה,
קוצר הזמן לחשוב,
קוצר הזמן להרגיש, לעכל,
לעתים קרובות ... גם קוצר הראות לטווח ארוך.
מדינה בהתקף אסטמה...
ריבוי הפעולות והפעילויות מאפיין את כל החברה המערבית, אך אצלנו כהרגלנו - אנו משכללים זאת לידי אומנות.

בהתבוננות מכיוון הגוף והתנועה, ניתן לבחון את המרוץ הלאומי הזה על פני קו המשך שבין פעולה - מנוחה, תימה תנועתית קוטבית נוספת שהגדיר רודולף לאבאן (ראו מאמר קודם על האביב והתימה של פנימה---החוצה) הנמצאת על קו משך תנועתי, ודרכה ניתן להתבונן באופן בו אנו מתמודדים עם המציאות של חיינו.

התימה של עבודה - מנוחה מבטאת את הגישה פנימית שלנו כאנשים פרטיים/ חברה/ תרבות/ אומה אל הרעיון של "עבודה" מול "מנוחה / התאוששות".
ובאמת, מתי לאחרונה, כיחידים וכאומה הרשינו לעצמנו... לנוח?
בעיני רבים מאיתנו "מנוחה", והשנ"צ בפרט, נתפסת לא רק כ`פינוק` ו`חנוניות`; "שאנטי-באנטי" היא מכונה בעיני חלק... פינוק `תל אביבי` או `גלילי` מנותק כזה, "שנ"צ אסור" שכזה.

בחודשים האחרונים, בהם מתרופפים חלק מהחוטים העדינים והסבוכים המחברים אותנו זה לזה בחברה בישראל, והקצוות בין ימין ושמאל מתחדדים עד כאב, נתפסת המנוחה ל`אנטי-תזה` לערכים הלאומיים, אנטי-ציונית, סכנה לקיומנו. הרי עדיין יש לפנינו משימות לאומיות ובטחוניות רבות, ומי אנחנו ש"נשב לנוח"? יש כאן תערובת של שאריות מהאתוס הציוני-התיישבותי של תחילת היישוב היהודי, האתוס הדתי היהודי הנוגע ל"ביטול זמן", החיים המודרניים על שלל לחציהם, והרי לנו תרכובת שלא ממש "מרשה" לנו...לנוח.

הרי, ללא קשר לעדה ... "לנוח אנחנו ננוח בקבר".
אבל ברמה האישית - מנוחה היא צורך גופני ונפשי, היא חלק הכרחי מהקוד של האלגוריתם המפעיל את ה-I-robot" " הזה שקוראים לו: "אני", והיא כתובה בהוראות ההפעלה שבמדריך למשתמש המגיע איתנו אל העולם. על היעדר מנוחה אנחנו משלמים מחיר יקר.

מערכות הגוף שלנו- תאים, שרירים, רקמות, עצמות, איברים פנימיים, מערכות החישה למיניהן, המוח, ה- כ- ל בנוי ופועל במקצבים תמידיים של פעולה ומנוחה, של צמיחה והתכנסות, של שאיפה ונשיפה, של מאמץ...ושחרור.
ללא המנוחה, נשאר הגוף במתח מתמיד, ב mode הפעלה תמידי השוחק את החוסן, את העמידות והיכולת שלו עצמו להתגייס שוב ושוב למען פעולות היומיום (שלא להזכיר את המשימות הלאומיות...). ללא מנוחה מתקשים התאים שלנו להתחדש, לשכפל נכון את ה ד-נ-א, לתקן באגים במערכות ההפעלה שלהם, לחשוב על אפשרויות חדשות ולהרגיש רגשות חדשים.

במונחים של תנועה- מנוחה אינה דווקא "לא-עבודה". היא יכולה להיות חוסר `פעולה`, שחרור, אך היא יכולה לבוא לידי ביטוי גם שינוי של סוג הפעולה, של איכותה או אפילו של הכיוון המרחבי שלה. כיוון שהגוף, שאינו מחשב ומערכת המחשוב שלו אינה בינארית, מנוחה אינה תמיד רק מצב של `אי-פעולה`. היא יכולה להיות שינה, מדיטציה או רביצה על הספה – כל אלה מנוחות מוכרות, אבל מנוחה יכולה גם להיות פעולה מסוג שונה, או אפילו ארגון אחר של הפעולות, היכול לאפשר לגוף לנוח.
מה זאת אומרת "ארגון הפעולות"?

לארגון הפעולות יש חשיבות והשפעה גדולה על החוויה היומיומית שלנו ועל בריאותנו הגופנית, והנפשית, על היעילות התנועתית שלנו ואפילו על ההבעה של התנועה שלנו.

פעולות הגוף מאורגנות במעין `משפטים` (פראזות) שהופכים את המילים (=הפעולות) לחיבור היוצר את הטקסט והסב-טקסט הגופני-תנועתי-רגשי-מחשבתי.

משפטים אלה נותנים לרצף הפעולות האינסופי של החיים משמעות עבורנו ועבור מי שמתבונן בנו. ישנם משפטים ארוכים, ישנם משפטים קצרים. יש כאלה בעלי דגש בהתחלה, המתפוגגים לקראת סיומם, וכאלה המתחילים בשקט, ומסתיימים בסימן קריאה (!). ישנם משפטים הממשיכים זה לתוך זה ונותנים תחושה כי לעולם לא יסתיימו, ויש כאלה המופרדים באופן ברור ומובהק. ללא מבנים אלה הייתה תנועתנו בליל ארוך ובלתי מובן של פעולות. אפילו לעצמנו היינו בלתי מובנים, ומעל לכל- היינו עייפים מאד מכיוון שתבניות אלה יוצרות לנו את המקצבים של עבודה ומנוחה.
ברוב המקרים נגלה כי התבנית ההתנהגותית שלנו אינה עשויה מקשה אחת, ואנו כותבים עבודה באופן אחר מאיך שאנו מבשלים, ומכינים שיעור אחרת מהאופן בו אנו עושים קניות.

ובכל זאת...יש לנו נטייה כלפי מבנים תנועתיים מסוימים יותר מאשר אחרים. התבנית הבסיסית בנויה משלב של הכנה---פעולה עיקרית---סיום/התאוששות, (לדוגמא, הכנה לבישול ---בישול --- סיום/התאוששות). לכל אחד מאיתנו `העדפות` שונות מבחינת הדגשים שאנו נותנים לכל שלב. למשל, הנטייה להקדיש הרבה זמן להכנות, בישול זריז וסיום מחופף, או להפך- שמים את הסיר על האש ורצים מהר להביא ולחתוך את המצרכים (=אין הכנה) ואז לבשל ולא לעזוב את המטבח עד שהוא מצוחצח (= דגש על סיום, אבל ללא התאוששות). הואריאציות רבות, והן יוצרות את סגנון ההתנהלות האישי שלנו, אותו נפגוש במקומות שונים לאורך ולרוחב החיים שלנו. לחלקנו יש משפטי פעולה מעטים עם הרבה מרווחי מנוחה ביניהם, אבל אצל רבים מאיתנו- אין בין המשפטים אפילו מרווח נשימה. בישול מנת בשר חופף עם בישול מנת תוספת ותוך כדי אנחנו מנקים ארון שלא הגענו אליו, וכמו שזה מסתיים אנחנו עוזרים לילד בשיעורי הבית, עונים על מיילים מהעבודה ומרוקנים את המדיח.

האם הבחירות שלנו `טובות`? בניתוח תנועה לאבאן אנו מכירים בעושר האפשרויות הקיים, ובחשיבות של מגוון הצבעים ברפרטואר האישי (והלאומי). אין `טוב` או `רע` מוחלטים, `נכון` או `לא נכון`. השאלה בכל סיטואציה היא – `כיצד משרתת אותי הבחירה שלי`? האם היא יעילה? ו`מה יקרה אם אנסה זאת אחרת`? בכל סיטואציה יש ארגון תנועתי שמשרת טוב יותר את הפעולה ומטרתה, וארגון שעושה זאת טוב פחות, אולם מבנים ארגוניים אלה אינם בעלי ערך מוחלט, וכל סיטואציה שונה מקודמתה. פעולות/סיטואציות/אינטראקציות שונות מזמנות לנו צרכים שונים, ואלה משפיעים על האופן בו יש לפעול. טוב יהיה לנו להעשיר, להרחיב ולהגדיל את היכולת שלנו לפעול ברפרטואר רחב ועשיר, ולהתאים עצמנו לסיטואציות השונות. וללא ספק- יהיה לנו טוב לנוח, לפחות מדי פעם.

אז לכבוד הפסח שמתקרב, והנקיונות שמאיימים בפתח – אני מאחלת לכולנו -
שנדע לא להיסחף בכל ה-`צריכ/ים` של פסח, שנדע לקחת הפסקות בין הניקיונות והבישולים, שנזכור כי בפסח מגיע האובך עם החול ממדבר סיני (שנזכור את המדבר) ועל זה נאמר חבל"ז במובן הישן. ושניקח בחשבון כי מיד בסיום הפסח מגיעים: המימונה, יום העצמאות, ל"ג בעומר, שבועות, ו...חופשת הקיץ.
אז... קחו אוויר, ואל תשכחו את השנ"צ. אני - בדרכי אליה...

מילכה לאון מילכה לאון – עוסקת בתנועה ומשמעותה. בעלת מ.א. מה- Laban Centre, עובדת עם רקדנים, שחקנים ותרפיסטים בארץ ובחו"ל. מלמדת קורסים והשתלמויות המשלבים תנועה לאבאן, מחול ומשחק. מלמדת באונ` חיפה, מכללת וינגייט ועוד. מאמנת ומנחה בשיטות אנרגטיות.

כל הרשימות של מילכה לאון:

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

אנו נתונים בראשינו, אוחזים בקצוות היריעה של החיים ומקווים שנחזיק מעמד. מתוך ספר אמבודימנט מאת מארק וולש, מאמן להתפתחות אישית העושה זאת דרך החוויה ההוליסטית.» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

» מאת מילכה לאון

מעבר לנקודת האיזון של השנה החדשה?

מעבר לנקודת האיזון של הש

כיצד נמצא איזון דינאמי ללא מאמץ בתוך התנועה הבלתי פוסקת של העולם? המושג טנסגריטי יכול לסייע לנו.» מאת מילכה לאון

איך זרקתי את התיק מעבר לגדר

איך זרקתי את התיק מעבר ל

הסיפור האישי שלי, איך הפכתי הכל והבנתי, ואיך עברתי תהליך אשר איפשר לי בסופו של דבר חוסן נפשי. על תנועה בשיטת לאבאן, ועל הבניית רפרטואר תנועתי-רגשי-מחשבתי חדש.» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

מאמר זה עוסק בתפקוד והבעה בתנועה למתנועעים ביומיום ועל הבמה. המאמר הרביעי והאחרון בסדרת המאמרים הקושרים בין דפוסי התנועה שלנו וסגנון ההתמודדות שלנו עם המציאות» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

» מאת מילכה לאון

"בצאת ישראל..." על יציבות ותנועתיות בתוך תהליכי שינוי

"בצאת ישראל..."

מאמר זה, השלישי בסדרת המאמרים העוסקים בתמות של רודולף לאבאן , עוסק בקשר שבין יציבות ותנועתיות לבין המוכנות להשתתף בתהליכי שינוי, וכיצד כל זה נראה בתנועת הגוף.» מאת מילכה לאון

על אביב ופריחה - מקצבים של תנועה ושל שינוי

על אביב ופריחה - מקצבים

חודש אפריל נפתח, ואיתו- האביב. יום של שמש רודף יום של שיטפון. הכל משתנה למול עינינו. שינוי. אוהבים שינויים? מוכנים להשתנות, או רק מייחלים לשינוי שיקרה?» מאת מילכה לאון

איך אתם בונים את שיעור התנועה / מחול שלכם?

איך אתם בונים את שיעור ה

במאמר קצר זה ברצוני להציע דרך לבניית תוכנית לשיעור, או סידרת שיעורים, המבוססת על עקרונות של ארגון תנועתי, כפי שמוגדרים ובאים לידי שימוש בשיטת לאבאן-בראטנייף.» מאת מילכה לאון

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לנוע עם הטבע - ריקוד עם הסביבה , גוף-אומנות-נפש-סביבה, מהפכה בצעדים קטנים.» מאת עילי אלפרוביץ`

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

» מאת עילי אלפרוביץ`

מה בין שחיתות שלטונית ותנועה גופנית (ועוד של תינוקות....?!!)

מה בין שחיתות שלטונית ות

מאמר זה מציג הרהורים על הקשר שבין מוסר, גוף ותנועה, הרהורים כואבים בימי חקירות ומעצרים אלה של טרום-בחירות 2015. (כן, הכתבה נכתבה בשנת 2015)» מאת מילכה לאון

האם אתם מביאים את הגוף אל גוף הידע שלכם?

האם אתם מביאים את הגוף א

האופן בו אנו מביאים את הגוף שלנו אל תחומי הידע שלנו, ולאו דווקא רק אל הידע הגופני-תנועתי, אלא גם אל הידע הנחשב `קוגניטיבי`. » מאת מילכה לאון

איך התמודדתי עם שינויים בעזרת שיטת EFT

איך התמודדתי עם שינויים

המאמר מספר סיפור אישי על שינוי והתמודדות, על המתנות העטופות בניר לטש שמספקים לנו החיים, וכיצד בעזרת שיטת EFT הצלחתי לסייע לעצמי להפוך מציאות בלתי רצויה להזדמנות חדשה.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו

מאמר זה עוסק בקשר שבין תפיסתו של רודולף לאבאן את הקשר שבין האופן בו נע האדם ועולמו הפנימי לבין התיאוריה הטיפולוגית של הפסיכולוג והתיאורטיקן קארל יונג.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

» מאת מילכה לאון

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה?

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ו

המאמר עוסק בעקרונות שיטת לאבאן-ברטנייף ובשימוש המדהים הנעשה בה בתחומי המחול, משחק, אתלטיקה, טיפול בתנועה ובגוף, פסיכותרפיה, אימון אישי ועסקי ועוד.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

המאמר מציג את הרקע והעקרונות המרכזיים של ניתוח תנועה לאבאן LabanAnalysis המשמש רקדנים, שחקנים, אנשי תנועה ותרפיסטים בעולם כולו.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

» מאת מילכה לאון

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-ברטנייף ויוגה?

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-

" על מנת לחוות ולממש את הפירות האמיתיים של ההאתה יוגה, איננו יכולים פשוט להעתיק דפוסים עתיקים, כשאנו מחקים באופן מכאני אסאנות מסורתיות. המאסטרים המקוריים חקרו, ניסו והמציאו דרכים חדשות לנוע ולהיות בתוך הגוף, ועלינו לתרגל יוגה ברוח זו ? בתחושה, בר» מאת מילכה לאון

שתפו חברים