לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

הגישה האינטגרטיבית בהנחית קבוצות

המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות - המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות - דרך גוף
המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות - המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות - דרך גוף


`עבודה`. `קבוצה`. למרות השימוש באותו צמד מילים `עבודה קבוצתית`, `עבודה בקבוצה` `קבוצת עבודה` ועוד - המשמעות שונה בעולמות תוכן שונים וביישומים שונים.

אין באמירה זו, ובמה שייכתב בהמשך, כדי להאדיר יישום אחד או לבטל או להנמיך יישום אחר. הכל טוב ושריר וקיים ? כל עוד ברור ההבדל ומכאן, התאמת היישום לאוכלוסייה (...לקבוצה) ולמטרה.

בלבול קיים, שכן הטכניקות והכלים בהם משתמשים בקבוצה משותפים לעולמות התוכן השונים. לא פלא ? בין אם ההתייחסות היא למשתתפת בקבוצה (כאשר מדובר על `עבודה בקבוצה`) או לקבוצה כשלם (כאשר מדובר על `עבודה קבוצתית`) - נקודת ההתייחסות היא הפרט. האינדיבידואל. המשתתפת בקבוצה היא המשתפת, המדברת, הנמנעת, המתנגדת, הנעה, המציירת, הכותבת, המדמיינת, עוברת התהליכים ועוד. אך הטכניקות אינן מעידות על המסגרת. שימוש בטכניקות ובכלים דומים ואף זהים אינו מעיד כי המסגרת זהה, כי נקודת ההתייחסות זהה.

הקבוצה הינה מסגרת מעצימה. מעצימה את היכולות ומעצימה את הקשיים. הקבוצה היא מסגרת בה נפגשת המשתתפת עם אחרים המתמודדים עם אתגרים דומים - `אוניברסליות` המהווה את אחד מגורמי הריפוי בקבוצה על פי יאלום (יאלום ולשץ, 2007).

הקבוצה היא מסגרת בה מביאה המשתתפת את עצמה כפי שהיא, והתנהגותה בקבוצה תבטא את הדפוסים שלה ? חלקם מוכרים לה וחלקם לא. ההימצאות בקבוצה יכולה לחזק אצל הפרט דפוסים מוכרים אלו, ויכולה לשקף לה את הדפוסים הנסתרים מעיניה.

הקבוצה מהווה אולם של מראות בו יכולה כל משתתפת למצוא דמויות משמעותיות מעברה ומההווה שמחוץ לקבוצה. היחסים אותם חוותה המשתתפת מול דמות זו (בדרך כלל קושי) יבואו לידי ביטוי ביחסיה עם המשתתף בקבוצה בכאן ועכשיו. זו הזדמנות לחוות חוויה מתקנת במסגרת בטוחה.

התפקיד שתיקח המשתתפת על עצמה (שילוב של בחירה קבוצתית ובחירת הפרט) משחזר תפקידים אותם רגילה המשתתפת לקחת על עצמה, הן במשפחת המקור והן בחיים. גם כאן, חלקם מתוך בחירה מודעת וחלקם ללא מודעות. הקבוצה (כולל המנחה) יכולה לשקף לפרט מהו תפקידה, מה הרווח מתפקיד זה ומה המחיר אותו היא משלמת בקשרים אישיים, ביכולות להיות עבור עצמה ועוד.

דוגמאות אלו מחיי הקבוצה מלמדות על כוחה של הקבוצה, על כוחם והשפעתם של התהליכים שתמיד (!!!) מתקיימים בה, על הפוטנציאל העצום הטמון בה עבור כל אחת מהמשתתפות והמנחה. הידע והיכולת להשתמש בכוחה של הקבוצה דרך התייחסות אליה כאל שלם מאפיינת את מנחה הקבוצה. שכן, קיימות גישות לפיהן כשיושבים אנשים במעגל ואפילו משתפים, מציירים, פותחים קלפים ועוד - אין התייחסות להיבטים אלו. לא כל מי שיושב במעגל כמנחה / מנהיג / מאפשר / מעצים משתמש בידע זה על הקבוצה כשלם. חלק משתמש בכוח של קבוצת אנשים שחברו ביחד ככוח מעצים תוך מיקוד בפרט, במשתתפת הנתמכת מהימצאות האחרים, ללא כל קשר לתהליכים של חיבור, שיחזור, תיקון, ועוד.

במילים אחרות ? מנחה שעובד בקבוצה ? פונה אל כל פרט בנפרד. השיתוף הוא לצרכי הבנת הפרט את עצמו, והקבוצה נמצאת כדי לתת תמיכה, להעצים מעצם הנוכחות והחיבור. מנחי קבוצות, שמנחים עבודה קבוצתית ? פונים אל הקבוצה ודרכה מעצימים את הפרט. דרך ההשתלבות של הפרט במארג הקבוצתי, דרך היחסים הנוצרים בין המשתתפים בקבוצה ועם המנחה, דרך מה שמתקיים בכאן ועכשיו.

הגישה האינטגרטיבית

קיימות מספר גישות המתייחסות אל הקבוצה כשלם, אל הכאן ועכשיו אך אינן אינטגרטיביות. האינטגרטיביות יוצרת את המכלול והיא תוצאה של המכלול. מכלול ברמה האישית ? בין הגוףנפש, ברמה הבין-אישית ? בין הפרטים - החיבור של כולנו `לרקמה אנושית אחת`, וברמה הטרנס פרסונאלית ? חיבור לממדים עמוקים וגבוהים. הפרט כ-גופנפש, כשלם בפני עצמו, כחלק מהחברה המהווה חלק מהעולם המהווה חלק מהעולמות. כמערכת הולונים המשתקפת חזרה בכל פרט (וילבר, 2000).

הבלבול הקיים בהבחנה בין הגישה האינטגרטיבית לבין גישות אחרות נובע מהיות הגישה האינטגרטיבית כוללת והוליסטית, מהיותה שלמה. שכן, בהיותה כזו היא כוללת בתוכה הרבה ממה שיש גם בגישות אחרות. וכדי להבהיר, אסכם בשאלה. כיצד יידע זבוב שעף אל תוך חדר הקבוצה מהי המסגרת - האם ההתייחסות היא אל הפרט? אל הקבוצה כשלם? האם הגישה היא אינטגרטיבית?

אם יביט הזבוב על מה שקורה בחדר ? מה נאמר, באילו טכניקות / כלים משתמשים (דיבור, יצירה, דמיון, קלפים, תנועה, קול, כתיבה ועוד) ? הוא לא יידע. יישאר מבולבל. אך מתוך ידיעה פנימית והבנה כי הכל מכיל את הכל ומשתקף בהכל ? למשל, הפרט בקבוצה והקבוצה בפרט, הרגש בגוף והגוף ברגש, מתוך נוכחות בחוויה שלו בכל הרבדים ובכל רגע ורגע, הזבוב יידע. כי במצב זה של נוכחות פשוטה ? הוא מחובר, אף ללא מילים, אל עצמו, אל האחרים ואל היקום, אל העולמות העמוקים והגבוהים.


המרכז הישראלי להנחיה אינטגרטיבית בקבוצות בשיתוף עם וינגייט פותח שעריו ללימודים במסלול האינטגרטיבי להכשרת מנחי קבוצות, לפרטים נוספים צרו קשר...

המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות קבוצות ? רבים שואלים מיהם מנחי הקבוצות ומהי עבודתם? במרכז אנחנו עוסקים, יחד ולחוד בגילוי המהות הייחודית כל כך של האדם המנחה.

כל המאמרים של המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות:

מהי פסיכותרפיה אינטגרטיבית ?

מהי פסיכותרפיה אינטגרטיב

גישת הפסיכותרפיה האינטגרטיבית, כשמה כן היא - אינטגרציה, במובן של שילוב או מיזוג של כמה גישות טיפוליות שלרוב נתפסות כרחוקות למדי זו מזו, או לעיתים אף מנוגדות.» מאת צוות האתר

הנחיית קבוצות היא לא רק מקצוע היא אומנות

הנחיית קבוצות היא לא רק

לאחרונה אני נתקלת בהמון פרסומים המזמינים אנשים ללמוד הנחיית קבוצות. באחד הפרסומים לכדה את עיני הכותרת: "הנחיית קבוצות זה מקצוע!"...» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

הנחיית קבוצות היא לא רק מקצוע היא אומנות

הנחיית קבוצות היא לא רק מקצוע היא אומנות

» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

הדים בקבוצה

הדים בקבוצה

הנחיית קבוצות: "המרכז היה דליל ביחס לשוליים" הדים ועדויות של משתתפת בקבוצה במסגרת מסלול להכשרת מנחי קבוצות בגישות הוליסטיות» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

הדים בקבוצה

הדים בקבוצה

» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

פרופורציה

פרופורציה

"פרופורציה" זה לא רק מכון שמווסת את גידולי השיער הלא רצוי או מזריק בוטוקס פה ושם זה קודם כל היחס בין המצוי לרצוי...» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

פרופורציה

פרופורציה

» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

קשיבות או חרשות

קשיבות או חרשות

עשר שנים אנחנו מלמדים "קשיבות" בעבודה קבוצתית - אז כשהתחלנו חיפשנו לזה שם בעברית קראנו לזה בוננות, קשיבות ועוד כל מיני...» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

קשיבות או חרשות

קשיבות או חרשות

» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

לשבת, יושבת, מיושבת

לשבת, יושבת, מיושבת

אימי עליה השלום הייתה אומרת שהייתי ילדה מאוד סוערת, שבכל פעם שפתחתי את הדלת בסערה הביתה החלונות היו נרעדים...» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

לשבת, יושבת, מיושבת

לשבת, יושבת, מיושבת

» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

חיבור אישי

חיבור אישי

כחלק מהליך הקבלה למסלול ההכשרה שלנו אנחנו מבקשים מהמועמדים לכתוב חיבור אישי.» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

חיבור אישי

חיבור אישי

» מאת המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות

דרך איזה לב

דרך איזה לב

כשמדברים על "דרך הלב" לאיזה לב אנחנו מתכוונים?» מאת מילי שטוקפיש / רונה אסולין

דרך איזה לב

דרך איזה לב

» מאת מילי שטוקפיש / רונה אסולין

כל הפעילויות של המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות:

יום פתוח למתעניינים בהנחיית קבוצות

יום פתוח למתעניינים

ביום שישי ה-1 במרץ יערך סטודיו פתוח בו המתעניינים ללמוד הנחיית קבוצות בגישה האינטגרטיבית יכולים לחוות, לטעום ולפגוש בוגרים מהמרכז.» עם הנחיית קבוצות - המרכז הישראלי

יום פתוח למתעניינים בהנחיית קבוצות

יום פתוח למתעניינים

עם: הנחיית קבוצות - המרכז הישראלי

הסמכה בניתוח תנועה בגישת לאבאן-ברטנייף

הסמכה גישת לאבאן-ברטנייף

ניתנת ע"י המרכז הישראלי להנחיה אינטגרטיבית בקבוצות בווינגייט, בשיתוף פעולה עםמרכז לאבאן ללימודי תנועה בניו יורק (LIMS NYC)» עם פרופ` רחל פלניק צחור

הסמכה בניתוח תנועה בגישת לאבאן-ברטנייף

הסמכה גישת לאבאן-ברטנייף

עם: פרופ` רחל פלניק צחור

מה בין קראברוס לצמח האקוניטון המרפא

שומרי הסף

היבטים פסיכו-מיתיים להתמודדות עם שומרי הסף סמינר משולב ללמידה ולהתנסות מנחה: מילי שטוקפיש» עם מילי שטוקפיש / רונה אסולין

מה בין קראברוס לצמח האקוניטון המרפא

שומרי הסף

עם: מילי שטוקפיש / רונה אסולין

התמחות בטיפול קבוצתי- למנחי קבוצות

התמחות בטיפול קבוצתי

התמחות בטיפול קבוצתי רגיש-הוויה בשילוב הפסיכותרפיה האינטגרטיבית» עם מילי שטוקפיש / רונה אסולין

התמחות בטיפול קבוצתי- למנחי קבוצות

התמחות בטיפול קבוצתי

עם: מילי שטוקפיש / רונה אסולין

שיתוף חברים
עם : המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות