לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מהי יוגה?

NULL - תום אלרום - דרך גוף
NULL - תום אלרום - דרך גוף


יוגה היא שיטה מעשית לתרגול, פרקטיקה רוחנית.
"היוגה היא השקטה של תנודות התודעה" (יוגה סוטרה 1.2).
היוגה אינה דת או פולחן אלא אמצעי, המספק לנו ארגז כלים להרחיב את רגעי הנוכחות שלנו ברגע הזה.


יוגה היא שיטה מעשית לתרגול, פרקטיקה רוחנית.
"היוגה היא השקטה של תנודות התודעה" (יוגה סוטרה 1.2).
היוגה אינה דת או פולחן אלא אמצעי, המספק לנו ארגז כלים להרחיב את רגעי הנוכחות שלנו ברגע הזה.
ההבנה שהרגע הנוכחי הוא כל מה שקיים, גורמת לנו לרצות ולחפש את הכלי, אשר יעזור לנו להחיל שינוי - על מנת שהחיים לא יעברו לידינו אלא אנחנו נהיה החיים.
אופי המחשבה האנושית, בעידן הזה, הוא בלתי פוסק.
אנחנו אפופים במעטה של זכרונות, תקוות, שיפוטים, דמיונות ופחדים. מעטה עבה זה הנקרא בסנסקריט "מאיה" או אשליה, מפריד בין ה"עצמי" ובין האחרים, בין הפנימי לחיצוני, מערפל את הראיה ומסתיר את ההווה.

היוגה היא אמצעי להזרמת התודעה והיא מפגישה אותנו עם הרגע הנוכחי, באמצעות התמקדות בפעילויות ההווה, כגון קצב הנשימות או גבולות הגוף, או סוגים אחרים של פעילות. הטכניקות יכולות להיות פיזיות מנטאליות או רוחניות.

היוגה כוללת גישות ואסכולות רבות, דבר מובן בהתחשב בכך שזו מסורת הקיימת למעלה מארבעת אלפים שנה. ריבוי המסורות והאסכולות מהווה כמו דלתות שונות, המתאימות לבני אדם שונים, שדרכן ניתן להיכנס אל שביל התרגול. ככל שהתרגול מעמיק ההבדלים מטשטשים, והמהות העמוקה של היוגה, שהיא איחוד, הולכת ומתבהרת.

אציין כאן כמה אסכולות עיקריות:
ג`נינה - היוגה של החכמה. בשיטה זו במהלך המדיטציה, באמצעות אור החכמה, ניתן להבחין בין אמיתי ללא אמיתי. חקירת המיינד בג`נינה יוגה נעשית על ידי שימוש בהגיון. כשההגיון ממצה את עצמו ואינו יכול לתת עוד תשובות, המיינד מתמקד בעצמו בריכוז גבוה, ומתנסה במעבר לתוך החלל הריק שמעבר לתפיסה לוגית. לתוך החלל זורמת המודעות לאמת. ג`נינה יוגה היא האמנות של הפיכת היכולת האינטלקטואלית לאינטואיציה, הפיכת הידע לידיעת העצמי.

בהקטי - היוגה של הרגש. שיטה זו משתמשת באנרגיה של רגשות כמו אהבה חיבה נאמנות וכו` עבור מושא שהוא אלוהי, או בפשטות - התמסרות. מנגנון המידע ההופך את הפעילות הרגשית לפעילות רוחנית מורכבת, אינו מכיל היבטים של אינטלקט. טקס של דבקות יכלול שירים ריקודים ומנטרה. הכמיהה של הלב האנושי להתעלות מנותבת להפחתת התחושה של הנפרדות.

קרמה ? היוגה של הפעולה. גישת הקרמה לשחרור כוללת את השחרור של היוגי עצמו ושל מעשיו לכדי התעלות. כל הפעולות והמעשים נעשים ללא מניע אישי, וללא רצון לקבל את פירות הפעולה בין אם כלכלי חברתי או רוחני. שני יוגים מפורסמים שעסקו בקרמה יוגה הם מהטמה גהנדי ואמא טרזה.

ראג`ה - היוגה המלכותית. פירוש המילה ראג`ה הוא מלך. ההכרה היא מלכם של כל האיברים, נתיב זה נקרא ראג`ה יוגה או היוגה המלכותית, כיוון שהוא עוסק בלימוד ההכרה. הראג`ה יוגה מכילה גם את תחום המדיטציה.
האתה יוגה ? יוגה דרך הגוף. היוגה רואה את הגוף כביטוי לרוח, שכן הגוף הוא מקדשו של האלוהי. ההאטה יוגה מכילה מערכת שלמה של טכניקות פסיכו-פזיולוגיות, ותרגולה מתחיל ב"אסנות" או תנוחות יוגיות. התרגול נעשה מתוך מודעות לרגע ההווה, כיון שכל תנועה או נשימה מתרחשות אך ורק ברגע הנוכחי, ומתוך מודעות לתחושות בגוף.

גישות עיקריות לתרגול האתה יוגה:
אשטנגה ויניאסה ? מייסד ? פטאבי ג`ויס. ישנן ארבע סדרות של אסנות, הכוללות תנוחות שונות המאפשרות נגישות לרבדים שונים באדם. פיזיים, אנרגטיים, רגשיים, ותודעתיים. ניתן דגש לנשימה, ולחיבור של תנועה עם נשימה. תרגול דינמי, המאפשר עצמה מחד ושקט פנימי מאידך.
ויני-יוגה ? פותחה על ידי ט.ק.ב. דסיקצ`ר, בנו של קרישנמצ`ריה. הדגש הוא על פיתוח רצפים נפרדים, מותאמים לאדם באופן אישי. העקרונות המאפיינים את השיטה הם: חיבור, זרימה, ותיאום בין הגוף לנשימה.
איינגר ? על שם ב.ק.ס איינגר. שיטתו נותנת דגש לישורת של הגוף ודיוק בתרגול.
שיבננדה ? על שם סואמי שיוננדה. בגישה זו תרגולי האסנה לקוחים מהאתה הקלאסית, הדביקות מהבהקטי, המדיטציה של הראג`ה, מתן ללא מניעים אישיים מהקרמה, ותזונה צמחונית.

מקורות
1. יוגה ? גודפרי דבראוקס, הוצ` עופרים 1995
2. היוגה סוטרה לפטאנג`לי, ג`ורג` פויירשטיין, הוצ` אסטרולוג ‏2007
3. יוגה ? להתנסות בנוכחותך, יוגי רמהקרישננדה (דוד הר-ציון), הוצ` גל 1997

המאמר פורסם גם כאן »

תום אלרום תום אלרום,
סדנאות יוגה לחברות ועסקים, קבוצות ושיעורי יוגה פרטיים.
מורה מנוסה, מלמדת קבוצות
בתל אביב ורמת השרון.
בוגרת קורס מורי יוגה של שמעון בן אבי
וחברת ארגון מורי היוגה.
מתמחה ביוגה תרפיה, בקשר בין הגוף לנפש.

שיתוף חברים
עם : תום אלרום