לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

נילי כהן על הרמת מסך 2010



שיחה עם נילי כהן, סגנית ראש מינהל תרבות ומנהלת המחלקה למחול, אשר יזמה את פרוייקט הרמת מסך לפני 21 שנים ומלווה אותו מאז. נילי כהן מתארת את התבגרות הרמת מסך ואת השפעתו על זירת המחול בארץ.

הרמת מסך 24/11 - 2/12 2010

"... אני מקווה שכמו שהיעד של הצמחת אמנים הצליח, כך גם יצליח היעד של הצמחת מנהלים אמנותיים. אין ספק שכל העשייה הזו גורמת לשגשוג של המחול הישראלי, ולא רק במונחים המוגבלים של הארץ שלנו. היוצרים מוזמנים כל שנה להופיע בחוץ לארץ והם מופיעים בכל העולם .. זה מאוד מתמרץ, גם אותנו כמשרד ממשלתי להמשיך ולהשקיע... כי יש פירות, ופירות הילולים."

תמלול הראיון:

"... הרמת מסך זוהי יוזמה של מנהל התרבות שהתחילה לפני 21 שנה במטרה מאוד מאוד מוגדרת.

אנחנו זוכרים שבאותו זמן עולם המחול לא היה כל כך מפותח כמו שהוא היום.... לא היה ליוצרים תנאים לעבוד והם גם לא עבדו... אני זיהיתי את הפוטנציאל של כוח יצירה שהולך לאיבוד כי אין תנאים. אין תנאים ליצירה ואין תנאים להעלאתה על הבמה, לוגיסטיקה מאוד מסובכת עוד לפני שאנחנו מדברים על כסף.

ואז החלטתי שאם אנחנו רוצים לגדל דור של יוצרים, וכמובן, בעקבותיהם גם להקות, אז אנחנו חייבים לעשות מעשה, והמעשה הוא להקים את הבמה הזו....

הבמה הזו, היעד שלה הוא כפי שאמרתי - לגדל כוח אמנותי של יוצרים במחול, ולכן היא מעניקה תנאים להקמת היצירה עצמה, זאת אומרת, כל הלוגיסטיקה של סטודיו ושכירת רקדנים .. כל המרכיבים של ההפקה, עבודה שנמשכת שנה והגדרנו אותה ככזו...

בנוסף אנו דואגים להעלאתה על הבמה. ראינו שהם לא מסוגלים (להתמודד עם זה), הם אמנים, הם לא אדמיניסטרטורים והם לא מפיקים. אנחנו מארגנים להם שכירת אולמות, שכירת ציוד, תיאורה וקול, פרסום, שיווק, צילומים, כל מה שצריך כדי לעלות בצורה מכובדת ומקצועית את המופעים האלה...

למרות שאלו יוצרים די בתחילת דרכם אנו לא ממעיטים בערכה של הבמה המקצועית כי גם זה מלמד אותם איך להעלות הופעות באופן מקצועי....

במהלך 21 השנה, (לפני שנה חגגנו עשרים שנה), הסתכלנו אחורה וראינו שבעצם, כל מצבת הלהקות הקיימת של הלהקות הקאמריות והקטנות גדלו על במת הרמת מסך. להקת מחול ורטיגו, ענבל פינטו, יסמין גודר, איריס ארז.. אני עוברת דורות.. מערבבת את הדורות.. בעצם כולם גדלו על במת הרמת מסך וזאת בשל המבנה המיוחד שלה - שאנחנו לא מסתפקים במתן הזדמנות של שנה אחת ובזה זה נגמר, אלא מאפשרים שנה אחר שנה -
ידוע ליוצרים אלה שבכל שנה יש להם במה מקצועית, והם צריכים לעבוד ולהכין את היצירה והם עולים לבמה.... עד 5 שנים ועד שהופכים ללהקה.


לפני שנה החלטנו להוסיף עוד שלב. שלב של הכשרת מנהלים אמנותיים בתחום המחול.

לאותם כוריאוגרפים מנוסים שגדלו על הבמה הזו, ניתן להם את ההזדמנות להיות מנהלים אמנותיים ליוצרים צעירים.... הם בחרו את היוצרים הצעירים, מי ראוי להציג במסגרת הזו, הם ליוו אותם מבחינה אמנותית, הם לקחו אחריות על כל תהליך היצירה ואנו מעלים אותם...

אני מאוד מקווה שבשנים הבאות אנחנו נמשיך לתת הזדמנות ליוצרים ליצור, להציג את יצירתם בפני קהלים, אני רוצה גם לציין.... המופעים לא מוצגים פעם אחת בתל אביב ובירושלים אלא אנו מניידים אותם גם לרחבי הארץ, צפון, דרום, לפריפריה, זה מאוד מאוד חשוב שהקהל הרחב יכיר אותם ולא רק הקהל המסורתי של המחול... זה חשוב מאד מבחינת היוצרים...

אני מקווה שהבמה הזו תמשיך לפעול, ובנוסף שאנחנו נגדל דור של מנהלים אמנותיים לא רק בהרמת מסך אלא מנהלים אמנותיים שילוו את המערכות המקצועיות בארץ, אם זה להקות, אם זה פסטיבלים, אם זה במות אחרות, יש הרבה מאוד עשייה ואין מספיק מנהלים וזה התפקיד שלנו. פה אני רואה את התפקיד של מנהל התרבות - לדאוג להצמחת דור העתיד של האמנים, ובאופן ספציפי בתחום המחול, ולכן אנחנו גם מממנים את הבמה הזו באופן מלא, כחלק מהתמיכה של המשרד ביוצרים עצמאיים.

... אני מאחלת לכולם הצלחה"

הרמת מסך הוא פרוייקט ביוזמת ובמימון משרד התרבות והספורט מינהל תרבות -המחלקה למחול

הפרוייקט מופק ומנוהל על ידי פסטיבל ישראל

צוות Bodyways ראיון עם נילי כהן נילי כהן, סגנית ראש מינהל תרבות ומנהלת המחלקה למחול, משרד החינוך והספורט.

שתפו חברים